Overzichten vogels en foto's

zondag 31 januari 2010

Improviseren

Dit was zo'n dag: ik zou even gaan kijken in de polder bij Kamerik maar kon me niet inhouden. Ik had gehoord dat er een Ruigpootbuizerd bij Wilnis zat en besloot door te rijden. Ik had die Ruigpootbuizerd al eens gezien, maar een foto maken....
Ik trof een stel Buizerds, en dan is het uitzoeken of er een Ruigpoot tussen zit. Kenmerken: veren op de poten, een zwarte band rond de verder witte staart en duidelijke "polsvlekken", dus allemaal dingen die je pas goed ziet als de vogel vliegt. Ook nog iets met de tekening op de borst, maar Buizerds heb je tegenwoordig van bijna zwart tot bijna wit.
Letterlijk honderden plaatjes verder kom je er dus pas achter of je goed zat...... En ja, er zitten een paar hele aardige bij, al zeg ik het zelf....
 Nummer 1: staart en polsen.
Nummer 2.
Oeps.



Polsvlekken en bevederde poten!.

Daarna door de polder van Wilnis naar Portengen waar een enorme groep ganzen in het land staat: Het is weer uitzoeken met Brandganzen, Kolganzen, Grauwe Ganzen, Kleine Rietganzen en een Toendrarietgans. Leuk dat er dan ook nog een Zilverreiger landt en er een stuk of zeven Kleine Zwanen aan het grazen zijn.

Onderweg naar huis even langs Teckop, even zien of er nog een Roerdomp door de Rietlanden wil gluren. Eerst maar even op dezelfde plek als vorige keer maar daar zit geen Roerdomp. Wel komt de familie Van Der Meer mij achterop met blijkbaar hetzelfde idee: effe kijken.... Leuk dat die mannen er zijn, kunnen ze gelijk even mijn Lijster beoordelen die ik vlak daarvoor aantrof. Zanglijster of toch de zeldzame Grote Lijster. Samen houden we het op een jonge Grote Lijster, een zogenaamde "eerste winter".

Door een voorbijganger worden we gewezen op een Roerdomp die een eindje verder op het ijs zit. Zonder er een lang verhaal van te maken: je bent zo een uur achter een reiger aan aan 't rennen, die dan wel heerlijk in het licht voorbij komt. Je schiet zo een 8Mb-kaartje vol. Je bent zo een paar uur bezig om de leukste plaatjes uit te zoeken, in dit geval 71 goede foto's! Zo'n serie maak je al niet snel omdat de vogels zo slecht blijven zitten. Maar dan ook nog deze soort, in dit licht, zo dichtbij. Geinig, en dat zo vlak na een Ruigpoot die ook al zo lekker meewerkte. Lekker dagje. Goed dat plannen kunnen veranderen....















1 opmerking:

Unknown zei

Paul,
Leuke foto's (vooral die van de Roerdomp en de Ruigpootbuizerd).
Groetjes,
Robert van der Meer