Overzichten vogels en foto's

vrijdag 12 februari 2010

Effe lunchen


Terwijl er elders in het land een Siberische Taling en een Witkopeend rondzwemmen, vul ik deze mooie winterdag met werken. Thuis, dat wel. Halverwege al die belangrijke stukken neem ik de hond aan de lijn en de camera om de nek voor een rondje langs de polder, op een minuutje lopen van ons huis.



Het ijst lekker en het gras dreigt groen door de sneeuw. De Koperwieken en de Kramsvogels zijn er nog steeds en maken ruzie met de Merels en de Spreeuwen. De bessen zijn op, dus ze trekken wel steeds meer de polders in. In het gras tref ik de hele winter ook al een stel Roeken die samen met de Kauwen en de Kraaien de weilanden afstropen, veelal gade geslagen door een Buizerd.



Ik kan niet zeggen dat er veel bijzonders langskomt, en dus maak ik wat portretten van de bekende zwemmers en meeuwen die massaal in een wak zitten. Ze dringen zich nadrukkelijk op als een klein meisje wat oud brood komt strooien.

Langs het pad maak ik een praatje met een buur en daardoor mis ik bijna een langsjagende Sperwer. Dit beest heeft me nu al een paar keer te pakken gehad als ik niet op sta te letten: ook nu kan ik alleen een plaatje op afstand maken, terwijl de vogel echt een paar meter naast mij uit mijn ooghoek vloog.  (Naschrift: Deze blog gaat ook over problemen bij het determineren. Nou, dit is er weer zo één: de vogel op de foto blijkt (volgens Robert van der Meer die op Waarneming.nl mijn meldingen controleert) een vrouwtje Blauwe Kiekendief. Ik heb deze vogel dus vals beschuldigd!

 
Een aardige mevrouw spreekt me aan als ik foto's maakt van een Waterhoen in het zonnetje. Er zwemmen ook nog een stel Meerkoeten: Mooie ogen! De mevrouw vraagt of ik verstand heb van vogels want ze heeft een bijzondere Lijster in haar tuin. Uit de beschrijving (grote merel met een lichte streep onder de kin) maak ik een mogelijke Beflijster op, en die zie je niet veel, en ik al helemaal niet. Ik loop met haar mee naar haar tuin, een stukje verderop. We wachten even. Wel een Koperwiek, maar die blijkt de vrouw wel te kennen, net als de Kramsvogels, Merels en de Lijsters. Mijn hoop neemt dus alleen maar toe!
Totdat er een jonge Merel landt, wat wollig in de veren en dus wat groter tonend. Flink lichter op de borst, zoals jonge Merels dat kunnen vertonen. "Dat" is 'm, denk ze. Jammer, denk ik. Ik zal de komende tijd toch eens even opletten, al is een Beflijster in deze tijd echt wel tegen beter weten in....

In de tuinen langs het Weidepad is het wel druk: Vinken, Kool- en Pimpelmezen, Huis- en Ringmussen, een enkele Winterkoning, Eksters en Spreeuwen. Ze komen allemaal af op de bollen en netjes uit de supermarkt.

Al met al noteer ik in een klein uurtje 24 soorten vogels. Niks bijzonders, maar toch een lekkere lunchpauze.

Geen opmerkingen: