Overzichten vogels en foto's

vrijdag 19 februari 2010

Huisvesting geregeld

Het is al weer een poos geleden dat ik de Steenuil in Woerden ontdekte. Op aangeven van een eerdere waarnemer waarvan de naam me is ontschoten (opgezocht door Robert: Menno van Duin) heb ik weken gezocht naar de verblijfplaats van deze kleine uil.

Uiteindelijk vond ik er één niet ver van mijn huis, in het loopje dat ik vaak doe met de hond. Ik schreef al eerder over de vergeefse pogingen die ik de afgelopen tijd heb gedaan, maar daarvoor heb ik de uil regelmatig kunnen zien en kunnen fotograferen.

De familie Van Der Meer heeft in december zelfs -in de schemering- nog een tweede uil gezien, en dat was aanleiding om een verzoek te doen om een nestkast te plaatsen. Het zou toch geweldig zijn als we een broedgeval kunnen "organiseren"!

Vandaag was het dus zo ver: Arwin den Boer heeft in zijn schuur een prachtkast in elkaar geknutseld die we nu dus hebben opgehangen. Niet te hoog, niet te laag, met een mooie tak voor de opening waarop we hopelijk straks de jongen hun vliegoefeningen kunnen zien doen.
Naar goed gebruik vertellen we natuurlijk niet waar de kast hangt: dat zou te veel onrust geven.
Het verlangen naar het voorjaar wordt steeds groter....

Geen opmerkingen: