Overzichten vogels en foto's

zondag 7 maart 2010

Sunny Sunday

Eindelijk lekker weer! Het zonnetje schijnt en de kou is makkelijk te weren met een stevige jas.
Ik besluit geen grote reis te ondernemen en wandel vandaag weer eens lekker door mijn eigen omgeving. De polder naast Woerden ligt er goed bij, er is pas mest uitgereden dus het stikt van de meeuwen.

Het eerste loopje is zonder camera, en daar krijg je snel spijt van. Een paartje Heggemussen fluit me van een paar meter afstand toe. Dat had een mooi portretje geweest. In het weiland vind ik een meeuw met helder gele poten en een gele snavel met een zwarte band. Ook geen foto.... Ik bel even met mijn "meeuwenadvieslijn" Van Der Meer. Zij sluiten een Ringsnavelmeeuw uit, en ik houd het maar op een hele heldere Stormmeeuw. Ik fiets later nog even naar de plek om toch een foto te maken, maar de meeuw is er niet meer, of zit tussen al die anderen. Ik vind nog wel een paar Wintertalingen en de nu wel bekende Roeken. Het lijkt ook dat er voorjaar in aantocht is: De Kievit en Grutto zijn er al. Tussen de vlucht Grutto's vermoed ik twee veel lichtere Rosse Grutto's.

In de middag doe ik het Molenvlietpark waar talloze vinken vrolijk rondfluiten. Langs de rand van het park snoepen de mezen van de voertafels en in het water beginnen de Futen hun tooi te krijgen. Een Zwarte Kraai poseert gewillig. Tussen de bosjes scharrelen Koperwieken druk rond.

Ik steek het spoor over om even de polder Wulverhorst in te kijken. Hier veelal hetzelfde beeld. Eén groot verschil: Roofvogels! Boven de woonwijk vliegen regelmatig Buizerds, maar het is wel duidelijk waar ze zitten als je ze niet daar ziet: Hier in de polder. Ik heb geen mogelijkheid om de zon in de rug te krijgen, maar maak toch mijn bewijsplaatjes van het spectakel dat zich in een paar minuten voor mij en de ogen van een Blauwe Reiger afspeelt.

In de slootkant zit een Buizerd te luieren. Op de bovenleiding zit een tweede Buizerd oplettend rond te kijken. Boven de sloot waaraan de Buizerd zit vliegt een vrouwtje Blauwe Kiekendief het beeld binnen. Ik kiek de dame vlak voor ze verdwijnt achter een paar paaltjes waarop even later een Torenvalk een prooi verorbert.



Geen nieuwe soorten... Maar oude bekenden op zo'n dag maken alles goed. Samen met de zon....

Geen opmerkingen: