Overzichten vogels en foto's

donderdag 15 april 2010

Wat een dag....

Voor alle duidelijkheid: de vorige twee berichten hoorden op afgelopen zaterdag te staan, maar ik moest ze opnieuw invoeren. Sommige dagen zit het niet mee......maar vandaag wel!

Ik had een dagje vrij, om te klussen. Op weg naar de schuur zie ik in mijn ooghoek een "vlek" die me doet stoppen: Uil! Gewoon in de boom naast mijn achtertuin. Natuurlijk ligt de camera boven, maar als ik terugkom zit de Ransuil er nog. Vanuit de achterdeur gauw een plaatje.

De uil vliegt over ons huis naar een boom voor in de straat, en vervolgens (een metertje of twee) over het hoofd van mijn vrouw naar een volgende boom, om daarna uit beeld te verdwijnen. Een zoektocht levert slechts nog zangers als Groenlingen en Putters. Maar....een paar platen van een uil in mijn straat!!!


In een gewone woonwijk, midden op de dag. Ik heb de klus nog wel afgemaakt....


's Avonds met Peter van der Meer afgesproken om op zoek te gaan naar de Kleine Bonte Specht die in Woerden is gemeld. Om een uur of zes lopen we zoekend door de wijk, maar geen specht. Een boomkruiper geeft geen troost, en Peter gaat plantjes zoeken in het laagveen.
Ik doe nog een rondje en hoor een tikkend geluid op een berk. Tussen de mussen, die ongeveer even groot zijn en driftig meetikken, vind ik de kleine specht!

Met rechts maak ik foto's en met links bel ik Peter die snel terugkomt, samen met de twee boys (die 's middags de specht ook al hadden gezocht, maar niet gevonden). Ondertussen kijkt het wijkje gezellig met ons mee (geweldig! zelfs koffie erbij!) terwijl we de specht vastleggen: etend, verstoppend achter de boomstam, maar ook poserend.
Niet gek, al die soorten spechten in korte tijd. Nu alleen nog een keer de Groene goed op foto zetten; ondanks dat die niet zeldzaam is, is het me nog niet gelukt om die specht mooi op de foto te krijgen.
Omdat ie zo leuk is: Hieronder meer foto's van de Kleine Bonte Specht: 








Geen opmerkingen: