Overzichten vogels en foto's

zaterdag 29 mei 2010

Geen Witstaartkievit, maar Schorpioenvliegen !


In het Kennemerland is een Witstaartkievit gevonden, en heel vogelend Nederland is weer op pad. Waarschijnlijk zijn ze nog slaperig want de Dwergooruil bij Kootwijk moesten ze laat in de avond beluisteren.

Ik niet.... Ik laat de hond uit en ga spelen met de macrolens. Ik had het er al over. Als je dan met kleine bloemen en beestjes gaat spelen, dan is dat apparaat geweldig. Je ziet dan toch zaken die anders verborgen blijven.

Maar eerst nog even de vogeltjes in de polder doen. Het Steenuiltje zit weer in de hoek van de dakgoot, dus die kennen jullie nu wel. Ik probeer opnieuw de Huiszwaluwen rond het huis waar ondertussen niet vier, maar acht nesten zijn "gekleid". De vogels happen water, halen een kluitje uit het weiland (of andersom) en bouwen met een hele club aan de nesten. Schijnt een familie-aangelegenheid te zijn.




Ook de Visdieven zijn er weer. Ze jagen en poseren nog steeds. Een Meerkoetenstel doet snel een wip...... Mevrouw Meerkoet komt proestend weer boven, uiteindelijk.
Een Huismus helicoptert boven grasstengels om zaden te pikken. In de verte vliegen twee Ooievaars het beeld binnen, maar ze blijven ver weg.

Opeens beroering bij de vogels in de polder. Je ziet ze niet, totdat er zoiets gebeurt. Ik speur naar de roofvogel die dit op z'n geweten heeft, maar het blijkt een zweefvliegtuig.

Op naar de bloemen en de beestjes. Leuk, gewoon op je krent gaan zitten en mikken met die macro. Dat valt niet mee door de scherptediepte, maar er komen toch wat insecten voorbij die ik echt even moet opzoeken om te weten wat het is. Schorpioenvlieg, Dambordvlieg, Soldaatje en Gamma-uil kende ik echt nog niet. Het Lantaartje, Lieveheersbeestje en de Stalvlieg wel.







Een uitgebloeide Paardebloem ken ik wel. Maar bij de bloemen is het hetzelfde als bij die insecten: ik moet het nog leren, alleen heb ik wel een insecten- maar geen bloemenboek.
Dus moeten de bloemetjes even wachten op hun naam...... 





Morgen regent het: uitslapen en verder niks........

Geen opmerkingen: