Overzichten vogels en foto's

woensdag 28 juli 2010

Zoekplaatjes en luchtacrobaten

Het nadeel van Zaans Rietveld, even ten zuiden van de N11 tussen Alphen aan den Rijn en Hazerswoude, is dat je niet heel dicht bij de vogels komt. Voeg daar de warmte in de lucht, het kleine beetje water en de wind bij, en je hebt niet het recept voor de beste foto's.

De waterstand is echt laag. Van een mooie plas is slechts een poeltje over waarin de vogels bij elkaar zitten. Dat geeft dan wel leuke zoekplaatjes: de foto beslaat een meter of tien waarop dan we snel vier of vijf soorten te zien zijn. Door de telelens is niet alles scherp, dus je hebt wat kennis van kenmerken nodig om de soorten te herkennen. Handig voor het invoeren van de soorten: je kijkt thuis de plaatjes af en intikken maar. Kleine Plevieren met Watersnippen, Witte Kwikstaarten, Oeverloper, Witgatje, Kievit en Scholeksters. Helaas niet zodanig mooi dat ik ze plaats.... Nou, nog één dan als voorbeeld: als je op de foto klikt, is het beter te zien! Daarna even linksboven terug naar de vorige pagina om weer terug te komen op het blog.
Leuk om te zien was de "kolonie" Visdieven. Jongen en adulten rustend op een drooggevallen stukje. Aan de rand van het geboed jagen drie Torenvalken fanatiek op zangertjes, vooral mezen. De jagers geven op korte afstand een behendige vliegshow, waarbij ze mij helaas vaak de rug toekeren. Een Buizerd kijkt het lui aan, waarschijnlijk uit op de prooi.
Op de terugweg naar de auto (kap open!!) vliegen Oeverlibellen om me heen, en in het riet mekkert een Rietzanger.
Onderweg naar huis stop ik even bij het fort in Bodegraven. Ik ben uit op de IJsvogel, maar die is er nog steeds niet. De dagvlinders hebben de winter beter overleefd: Ik vind de Kleine Vos, Argusvlinder, Atalanta, Koolwitje en de Dagpauwoog. Het zijn geen vogels maar het kleurt zo lekker....

Geen opmerkingen: