Overzichten vogels en foto's

woensdag 11 augustus 2010

Snelle twitch

(Gisteren, rond de lunch:) Zal je altijd zien: de eerste dag weer aan het werk, gaat de telefoon.... Robert en Frank: "al gezien?" Ik weet van niks, ik werk! En dan kijk ik niet naar de meldingen van vogels. In Twaalfmorgen zitten twee Poelruiters, een nieuwe soort voor mij. Ondanks dat de heren Meer die afgelopen weekeinde nog hebben gezien in Noord-Holland, willen ze wel mee.
Ik werk mijn dag uit, eet wat sneller dan normaal en pik de mannen op. Om een uur of half acht staan we in de regen van de Reeuwijkse polder. In gezelschap van een paar bekende vogelaars vinden we de twee jonge Poelruiters snel. Tussen de Oeverlopers, Witgatjes en Watersnippen, bij een Bosruiter en een Groenpootruiter fourageren de vogels als waren het Lepelaars. Honger voor de trek?  
Ze zitten ver weg. Het regent en schermert vroeg bij dit weer. Maar het is wel een nieuwe soort, dus maak ik plaatjes. Even later vliegen de Poelruiters naar een ander plasje waar ze in gezelschap van twee Zwarte Ruiters langzaam naar ons toe eten. Om vervolgens achter de Pitrus te verdwijnen. Het zit niet mee.....
 We pakken nog snel een Porseleinhoen mee die een paar minuten uit de begroeiing komt. Wat je noemt; leuke bijvangst! 
In de verte vliegen een stuk of vijftien Grote Zilverreigers hun slaapboom in. De vogels gaan slapen, dus we kunnen naar de koffie!

Geen opmerkingen: