Overzichten vogels en foto's

vrijdag 3 september 2010

Op jacht

Er zijn best veel Visarenden in Nederland op dit moment: meer dan dertig waarnemingen tel ik nu, en de avond is nog niet ingevallen. Je zou dus denken dat ook ik er één moet kunnen vinden. Ik heb in elk geval mijn best gedaan vandaag. De Oostvaardersplassen, het Eemmeer en de Westbroekse Zodden heb ik afgespeurd. Allemaal plekken waar ze de laatste tijd zijn gezien.
De Oostvaarders benader ik vanaf de Kleine en Grote Praambult: Heel in de verte zien we -we zijn met ons vieren- een jonge Zeearend en er vliegen Bruine en Blauwe Kiekendieven. Boven ons zweven Buizerds, wel een stuk of zes. Die laten zich best aardig kieken. Maar de Visarend zien we niet. Vanaf de Kleine Praambult zie ik wel twee Vossen druk op jacht. En verder alles wat de oostvaarders de Oostvaarders maakt: talloze ganzen, Kleine en Grote Zilverreigers, Lepelaars en natuurlijk de paarden, runderen en herten. Het blijft een prachtgebied om eens rustig bij te gaan zitten.....
Maar....de Visarend! Ik rijd een stukje naar het zuiden naar het Eemmeer. Langs de kant van het water staan Aalscholvers en er vliegen Zwarte Sternen en Visdiefjes. De Witvleugelstern zie ik niet, alhoewel ie hier wel ergens moet zitten. En ook de Visarend ontbreekt! Ik pak weer in en rijd richting de A27. Links van de weg bij een paar kale bomen landt een grote rover op een portaal. Je raadt het al: Visarend! En op zo'n N-weg mag je niet stoppen..... Balend en opgelucht tegelijk rijd ik door de A27 op. Gezien maar geen plaatje, dat is jammer. Dus besluit ik de kale boom op de Westbroekse Zodden te gaan opzoeken. Daar zit regelmatig een Visarend vol in beeld. Het is een stuk om, maar ach.
Het is voor het eerst dat ik daar kom. Leuk gebied, ook voor de libellen. Grote soorten als de Paardenbijter vliegen rond. Vogels wat minder. Een vlucht Ooievaars vliegt op, waarschijnlijk opgejaagd door de vele vliegtuigjes die over vliegen. Of door een Slechtvalk die overkomt (denk het niet...). In de bekende boom zitten Witte Kwikstaarten en jonge Spreeuwen. Dus geen arend. Het wordt mooi weer dit weekeinde, en de Visarenden zitten ook wel meer in de buurt. Morgen nog maar eens proberen.....

Geen opmerkingen: