Overzichten vogels en foto's

zaterdag 18 september 2010

Turen in de verte

Het zat me niet lekker: eindelijk de Visarend zien, en dan geen foto. En ook geen gelegenheid om dat snel te herstellen. Maar vandaag kon het: op pad naar Nieuwkoop waar een Visarend regelmatig jagend is gemeld.
Ik moet een stuk lopen naar de nieuwe uitkijktoren, waar vanaf je uitkijkt over De Pot. In de berm prachtige bloemen!
Ik sta nog maar net bovenop de toren als ik een grote roofvogel biddend boven het gebied zie. Een heel eind weg, dat wel. Omdat de telescoop nog niet klaar staat maak ik snel een paar foto's en kan op de vergroting inderdaad de Visarend herkennen. Waarneming binnen, foto binnen. Maar geen plaat om in te lijsten.....en dat zou ook niet meer lukken.
Ik kiek nog wat andere vogels in de verte: een jonge Bruine Kiekendief die de Smienten en de Krakeenden de stuipen op het lijf jaagt. Boven de bomen zie ik verschillende Buizerds zwevend de boel bekijken. Met voorbijgangers sta ik turend nog een uurtje op de toren en "vang" nog een paar Boerenzwaluwen, maar de arend blijft weg. Gelukkig zijn de paddestoelen en zwammen  weer terug.... Ik pak de boel weer in en vertrek naar de Groene Jonker, vlak bij....
Tussen Woerdense Verlaat en Noorden stop ik toch nog even (illegaal) op de bushalte om van een andere kant De Pot in te kijken: tussen de bomen door zie ik opnieuw een Visarend, waarschijnlijk dezelfde als eerder. Nu rustig zittend in de top van een boom, maar weer heel ver weg. Met 560 milimeter probeer ik het toch, maar ook nu alleen bewijsplaatjes.
In de Jonker is het heel rustig, al klinken er de klanken van een dorpsfeest aan de rand van het gebied. Behalve de eenden, een paar ganzen, Meerkoeten, Waterhoentjes en heel veel overvliegende Kievitten zit er eigenlijk niks te vogelen. Een paar libellen (Paardenbijter en Steenrode Heidelibel) zorgen nog voor wat kleur. Het was in elk geval lekker weer.....

Geen opmerkingen: