Overzichten vogels en foto's

vrijdag 29 oktober 2010

Piepers en Kepen


Koud en bewolkt maar toch een flink rondje bij de Natuurplas. De Roodhalsfuut is weg en de plas is vol met Smienten. In het gras zitten hele wolken Graspiepers, een vogeltje dat door veel buurtbewoners voor een mus wordt aangezien.
Ze zijn op de grond bijna niet te vinden en je ziet ze dus pas als ze opvliegen. En zijn ze eenmaal in de lucht, dan zijn het vliegende torpedo's die op de foto vaak niet eens vleugels lijken te hebben.

 

Op de grond vind ik op een beschut plekje nog een laatste Vliegenzwam. In de bomen tref ik kort een Keep, mooi oranje gekleurd, waar ik even fanatiek achteraan ga omdat ik graag nog een foto wil. Ik vind er drie in een groepje Vinken. De groep duikt steeds maar de bomen in omdat een torenvalk vlak boven de bomen op jacht is. Keer op keer valt de valk aan, maar ik zie 'm niet succesvol zijn. Uiteindelijk vinden de vinkachtigen rust op een tak en kan ik mijn foto scoren. Geen bijzondere soort, maar wel bijzonder fraai om te zien.
 
Ondertussen zit het land vol met Pestvogels, tot in de binnenstad van Utrecht. Ik adviseer iedereen even op Waarneming.nl te kijken of ze in de buurt zitten, en dan gaan kijken want ze zien er bijzonder uit. Aan een simpele verrekijker heb je al genoeg om ze goed te kunnen bekijken. En ze blijven zo maar weer een paar jaar weg!

Geen opmerkingen: