Overzichten vogels en foto's

zondag 17 oktober 2010

Rondje Alphen aan den Rijn

Even een rondje in het dorp waar mijn roots liggen, en natuurlijk even langs de familie. Voor de koffie bij moeders even langs de Oosterbegraafplaats, waar vorig jaar regelmatig Ransuilen te vinden waren. Helaas, maar wel vind ik een Halsbandparkiet die luid schreeuwend hoog in een boom zit, waaronder een stel Staartmezen en Pimpelmezen gewillig poseren. Verder de Grote Bonte Specht en een paar goed verscholen Gaaien. In de vijver tegenover de ingang duikt een Dodaars, die er in deze tijd redelijk mottig uitziet. Maar de duik is spectaculair.
 
 
 
 Dan, na de koffie met het verhaal van mijn moeder dat de Oehoe nog steeds regelmatig op de balkons van de flat te vinden is (ja, nu niet natuurlijk), rijd ik naar het Zaans Rietveld. De plas is gevuld met eenden en meeuwen. Opvallend veel Slobeenden, en de gebruikelijke aantallen Smieten en Krakeenden. Een beetje saai, eigenlijk, en dus maak ik een rondje. In de struiken langs de spoorbaan verschuilen een paar Sijzen zich te goed voor de foto, verder is het rustig, misschien veroorzaakt door twee Torenvalken die permanent boven het gebied bidden.
Bijvangst: de luizen onder de vlinder...
 
Wel vind ik een paar late vlinders, Kleine Vosjes en de Dagpauwoog. Toevallig valt mijn oog op een klein oranje vlindertje bovenop een paars bloempje: een leuk plaatje zo met het zonnetje erop. Het is de Kleine Vuurvlinder.
 
Zo aan het begin van de herfst neemt het aantal insecten steeds verder af. In het hele gebied tref ik nog één Paardenbijter en een stel Bruinrode Heidelibellen. Een rustig dagje dus.....

Geen opmerkingen: