Overzichten vogels en foto's

woensdag 15 december 2010

Specht

Eigenlijk is het vreemd dat ik al tijden prima foto's heb van zeldzame spechten als de Zwarte, Middelste en Kleine Bonte, terwijl goede platen van de meer gewone soorten ontbreken. Zo jaag ik al een paar jaar op de Groene Specht, en van de Grote Bonte Specht heb ik alleen bewijsplaatjes. Dat komt waarschijnlijk omdat je de meer gewone soorten minder serieus najaagt.

Tijdens mijn loopje vandaag wilde ik graag weer eens proberen een Goudhaan te fotograferen. Gisteren zat er één in een struik in de buurt. Niet te vinden......
Bijna aan het eind van de route, op de plek waar ik altijd toch even naar de uitjes zoek, vliegt een Buizerd het beeld binnen. Ik hoop natuurlijk dat de uilen de moeite nemen om het beest weg te jagen, maar dat gebeurt niet.
Over mijn hoofd vliegt een piepende Specht: de Grote Bonte, een vrouwtje. Ze landt in een boom waarin lekkernijen hangen voor de mezen, maar die lust deze specht ook! Voor mij de kans om "rustig" eens foto's te maken van deze bijzonder contrastrijke boombewoner. Meestal moet ik erg mijn best doen om tussen de takken een vrij beeld te maken, maar in dit boompje heb ik daar geen last van.
 
 Als ze weer vertrekt kijk ik nog even waar de Buizerd is gebleven....
Hij zit wat verderop op een dak van een schuur, met de rug naar mij toe. Beledigd dat ie niet hét onderwerp van vandaag is....?

Geen opmerkingen: