Overzichten vogels en foto's

zaterdag 18 december 2010

Zaterdag

Het blijkt een goed besluit om de trip naar Zeeland maar even uit te stellen. Het is alarmerend slecht in die provincie. Dus vandaag maar even genieten van de sneeuw in de eigen omgeving, en misschien vanmiddag maar even zoeken naar de Roerdomp bij Kockengen. Eerst even de hond uitlaten.
De eerste plaat is van een wat mistroostige Stormmeeuw op een lantaarnpaal. De wijk zit vol met meeuwen die proberen hun kostje bij elkaar te scharrelen.
Hier in de polder hangt van alles rond, en het meest opvallend is een groepje Holenduiven. Gisteren zaten er een stuk of vier, nu is de groep behoorlijk aangegroeid.
Verderop zit een grote groep zwarte vogels; Kraaien, Roeken en Kauwen met een enkele Ekster. Leuk zo tegen de geheel witte achtergrond maar voor de foto wat ver weg. Boven me vliegen grote groepen Grauwe en Kolganzen naar Noord en Zuid. Een kleine groep Kolganzen hieronder, goed te herkennen aan de witte "kol" bij de snavel en de getekende buiken.
Opnieuw vliegt er een specht over en hij landt in een tuin aan de polder. Ik ga er natuurlijk van uit dat dit hetzelfde beestje is als woensdag, maar bij inzoomen blijkt dit een mannetje Grote Bonte Specht, te herkennen aan het rode achterhoofd. Er huist dus een stelletje in de wijk.....
 
 
In mijn tuin is het een komen en gaan van Vinken, Roodborstjes, Spreeuwen, Merels, Mezen en Mussen. Met de kerstboom en kachel aan een prima plek om op uit te kijken.....
 
 


En daarna, inderdaad even naar Kockengen gereden om vervolgens de Goudvink en de Roerdomp te dippen. Eerst even naar de Goudvink, maar het enig vermeldenswaardige is een stel Fazanten op het ijs. Toch een gek gezicht. En ik had liever de Roerdomp....
Dus op naar de Rietlanden en de Roerdomp.Samen met een stuk of acht fotojagers zoek ik een half uurtje naar de reiger. Maar niks. Wel overvliegende Wilde Ganzen en een jagende Bruine Kiekendief, maar ik ben voor beide te laat met de camera. Ook een Grote Zilverreiger mis ik bijna; hier vliegt hij me voorbij.
Tot slot een aardige plaat van een paar Aalscholvers kunnen maken, die nu met tientallen in de schaarse open plekjes in de polder bijeen zijn.

Geen opmerkingen: