Overzichten vogels en foto's

zondag 9 januari 2011

Aalscholver

Na een bezoekje aan mijn moeder in Alphen aan den Rijn rijd ik vandaag eens door een andere polder, richting Leiden. Ik zoek toch nog een mooi plaatje van de Kleine Zwaan die nu in redelijke aantallen diep in de polders verblijven, vaak samen met Wilde Zwanen. Het verschil zit vooral in de snavel: bij Knobbelzwanen duidelijk oranje, bij Wilde erg geel over de hele snavel en bij Kleine wat minder geel, tot aan de neusgaten ongeveer.
In de polder bij Woubrugge stuit ik op een mooi groepje Kleine Zwanen, samen met wat Grote Canadese Ganzen. Redelijk dicht langs de weg. 
Dan, omdat ik er toch vlakbij ben, even door naar de Klinkenbergerplas bij Oegstgeest. Er is daar een Grote Aalscholver gezien, en die heb ik nog niet op mijn lijst.
Bij de plas aangekomen is het even gokken welke kant ik op loop, want de vogel zit vaak aan de overkant, en soms bij het strandje vlakbij. Ik gok op de laatste, gewoon omdat dat dichterbij is.

Op de plas veel Smienten, en vlak voor me duikt een Kuifduiker. Best speciaal! Ik ken deze soort nog maar pas en dan opeens hier. Het lijkt dat de vogel aan één kant meer wit op het achterhoofd of veel meer zwart op de wang heeft dan aan de andere kant: Zou het dan toch een Geoorde Fuut zijn? Ik wil niet weer die fout maken!
Twee ervaren vogelaars helpen me: 100% Kuifduiker, volgens hen. OK, dan.....
 
Ik heb geluk: bij het strandje zitten drie Aalscholvers. Eén gewone, een jonge gewone en de Grote! Het jong heeft meer wit in de veren, de Grote minder geel op de wang, en dat dan ook met een kleinere hoek. Het is detailwerk, maar gelukkig is ie ook nog groter.....
Gewoon, jong
Gewone Aalscholver
Ik kan een paar minuten vrij foto's maken voordat de Grote Aalscholver een duik neemt en langzaam wegzwemt, uit het zicht.




Ik heb dus niet veel tijd nodig voor deze nieuwe soort. Gelukkig, want het is frisser dan ik verwachtte. Onderweg naar huis tref ik nog een paar Zilverreigers (spierwit zo in de zon) en de bekende roofvogels langs de weg: rustende Buizerds en biddende Torenvalken. Ik kan niet stoppen dus rustig door naar de koffie.....


Geen opmerkingen: