Overzichten vogels en foto's

zaterdag 19 maart 2011

Willeskopse lente

Na een volle week werk tijdens dat prachtige weer, naar buiten! Wat een heerlijk weer, en ik heb een doel: Gewoon een Sijs fotograferen. Dat is zo'n soort die regelmatig voor komt, maar altijd tussen de bladeren. Nu, zo met het ontluikende groen dus mooi de tijd om de Sijs eens goed vast te leggen. Ik rijd naar Oudewater (geboortegrond van mijn vrouw Cathy, die ik dus liefkozend "Geelbuik" noem).
Eerst even langs een industrieterrein waar een stel Ransuilen zijn gezien. Ik kan ze vrij snel vinden, maar ook deze zitten in de takken. Door het lawaai van een groep padvinders zijn ze wat vliegerig, dus er komen wat kansen. Het levert toch een paar leuke foto's op. Deel 1 van de missie is geslaagd, door naar het Natuurontwikkelingsgebied Willeskop....

 
Het is een drukte van belang in de plas en op de oevers. Meest opvallend is de enorme groep Grutto's die in gezelschap van vooral Scholeksters en Kieviten luidruchtig de kant bezetten. De lente is begonnen!
Op de plas veel te veel Knobbelzwanen. De Grauwe Ganzen en Grote Canadezen vallen er bij in het niet. De Smienten zijn er nog, net als de Krakeenden. Verder vind ik niet veel bijzonders. Wel zijn de Futen in paartooi gekomen. Luid grommend (echt!) wordt de nesteldrang getoond. Ze zijn prachtig.
Ik loop het gebied in om de Sijzen te vinden, en ik hoef niet ver. In de eerste Elzen die ik tegenkom zitten drie volwassen exemplaren die ook nog heel goed te benaderen zijn. Ook hier aardige plaatjes van de acrobatische toeren van de vinkachtigen die in rap tempo de proppen naar binnen werken.




In totaal zijn er meer dan dertig Sijzen: van felgele volwassen mannen tot jonge vogels die wat grijzig, maar wel mooi gestreept zijn.

In de bomen vind ik weinig anders dan de Sijzen: een ruiende Rietgors en een paar Merels geven eigenlijk de enige afwisseling. Het zal niet lang duren voordat al die zangers weer stil op het nest zitten.

Dat het voorjaar er aan komt tonen ook de Kieviten die luid roepend rondvliegen. Als dan ook de Spreeuwen en de Grutto's de lucht ingaan, is het een prachtig spektakel boven de plas, waar ik in het zonnetje een poosje heel rustig naar blijf kijken....
Het duurt hopelijk niet lang voordat ik hier weer de Lepelaars en de Purperreiger kan zoeken. 

Geen opmerkingen: