Overzichten vogels en foto's

maandag 4 april 2011

Ruzie

Grote stapelwolken trekken traag over de Groene Jonker, waar ik vanmiddag voor het eerst dit jaar een rondje wandel. Mooie luchten dus, maar ook steeds wisselende belichtingen. Er zit ongewild wat veel variatie in de helderheid van de foto's.
Onderweg bij Nieuwkoop nog even gestopt om de Aalscholverkolonie te bekijken en -wie weet- een trekkende Visarend vast te leggen. De Aalscholvers vliegen af en aan, en in de plas vind ik mijn eerste jonge Grauwe Ganzen van dit jaar. Geen Arend...
Ik ben eigenlijk naar de Jonker gegaan voor de zangers. De eerste Blauwborsten zijn al gehoord, maar ik zie alleen Rietgorzen. Het waait waarschijnlijk wat te hard om de kleintjes bovenop de rietkragen te vinden.
In de plas is het een drukte van jewelste: vooral Meeuwen, maar ook heel veel eenden. Wilde, Krak- en Slobeend voeren de boventoon terwijl in de kanten de Wintertalingen en de Zomertalingen te vinden zijn. Een enkele Brilduiker vliegt op tussen de Futen en Meerkoeten.
Pracht van dit gebied is al jaren de Geoorde Fuut die nu zijn zomertooi al op heeft. Doordat ik aan de verkeerde kant van de zon sta én omdat ze vrij ver weg zitten; geen hele beste foto's. De baltsende Futen zijn makkelijker.
Ik tref een stel Lepelaars die helaas niet blijven zitten en ver in het gebied landen. Blijft toch een fraai beest met zijn hoofdtooi (zie eerste foto). 
 Aan de rand van het gebied is de nesteldrang groot. Grutto's maken in groepjes ruzie met elkaar, wat een aardige serie oplevert. 
Op hetzelfde eiland ontmoeten de Tureluur en de Zwarte Ruiter elkaar, soorten die je 's winters makkelijk verwart tenzij je ze zo naast elkaar kan zien. Zeker nu de ruiter inderdaad zwart aan het worden is, en hij heeft een veel langere snavel.
Er vliegt en loopt van alles. Kleine Plevieren, Kwikstaarten en talloze Scholeksters en Kievitten. Vandaag ben ik vooral blij met de plaatjes van de twee soorten talingen.
Winter
 
Zomer
Als ik wegrij vliegt er een grote groep Kneuen over. Ze landen in een akker aan de andere kant van de dijk. Met wat moeite kan ik de kleurige vogels ontdekken tussen de omgewoelde aarde. Het levert geen goede foto, maar wel een mooi beeld van hoe kleurig deze zangertjes de lente in gaan.
Ik laat de Zilverreigers, Kiekendieven, Torenvalken en Buizerds vandaag even weg, maar ze waren er allemaal....

Geen opmerkingen: