Overzichten vogels en foto's

zondag 15 mei 2011

De roep van de Koekoek

Het zit een beetje tegen als mijn camera blokkeert op het moment dat een Bruine Kiekendief op een paar meter langs me vliegt. Een gemiste kans. Een slecht schot van de wegvliegende roofvogel is wat rest.

Ik wandel met de hond langs de natuurplas Breeveld. Er staat veel wind en er zijn stapelwolken. Er vliegt eigenlijk vrij weinig, al hoor ik het roepen van de Rietgors en Rietzanger, de Fitis en de Tjiftjaf. En in de verte de Koekoek.

Nu ik de vogels niet goed in beeld krijg, richt ik me maar even op de plantjes en insecten. Ik loop dus rond met twee camera's, de ene met macro, de ander met telelens. Ik vind rare kevers en de eerste libelles, spanners en juffers, waaronder de Watersnuffel. Na die lange winter toch ook weer leuk.






Langs de broedende Oeverzwaluwen loop ik weer terug terwijl het geluid van de roepende Koekoek toeneemt. Ik besluit even op zoek te gaan, al vind je die nestdieven bijna nooit. Je raadt het; nu wel. In een boom op een meter of veertig afstand zie ik het roepende beest. Het kost nog wat moeite om een redelijke plaat te maken door het tegenlicht en de zwaaiende takken. Het blijft dan ook bij redelijk....



De eerste foto van de dag was van een Echte Koekoeksbloem. Toeval?

Geen opmerkingen: