Overzichten vogels en foto's

vrijdag 13 mei 2011

Plantjes en Wulpen

Door een storing van deze site duurde het even, maar hier het verhaal van plantjesles, gegeven door Peter van der Meer. Behalve vogelaar is hij ook een lopende planten-encyclopedie en ondertussen ook een goede foto-amateur. De jongens blijven thuis, die zijn blijkbaar wat minder divers.

We rijden naar Zegveld, naar de schraalgraslanden. Een klein beschermd gebied waar plantjes vrij hun gang gaan op de drassige bodem. Ik weet niks van plantjes dus laat ik me door Peter rondleiden langs allerlei bijzondere flora met de meest vreemde namen. De macrolens gaat mee voor de Ronde Zonnedauw -die ken ik dan weer wel- die nu prachtig de dodelijke glimmers toont.

We worden ontvangen door een paar protesterende Wulpen die natuurlijk de aandacht trekken: zo dichtbij komen die niet vaak. Tussen het plantjes-kieken door gebruiken we de telelens om de mooiste momenten vast te leggen.

Maar eerst de planten: Prachtig Waterdrieblad, Veenpluis, de zeldzame Spaanse Ruiter, Kale Jonker, Pinksterbloemen, Gele Lis en Hondsdraf, Tormentil, Wateraardbei en Echte Koekoeksbloemen. Later ook nog de Echte Valeriaan, Sterzegge en de Kalmoes, prachtig en bijzonder. Een paar plaatjes met details.





Mijn lens raak ik regelmatig kwijt aan Peter die de details van de planten blijkbaar ook graag in zijn fotobak wil. Leuk om twee volwassen kerels met hele natte knieen over de grond te zien kruipen.... Ondertussen jagen de Wulpen een vreemde vogel weg, die op het forum van Waarneming.nl nog wat discussie oplevert. Peter en ik zien er een vrouwtje Blauwe Kiekendief in, maar anderen denken meer aan een Steppekiekendief. Zal toch niet, zo'n zeldzaamheid als bijvangst? Inderdaad is de conclusie: niet!
Jammer, maar de foto is wel leuk bij de serie die ik van de Wulpen maak. Luid roepend vliegen ze af en toe maar een paar meter boven ons over. Het warme avondlicht zorgt voor een mooi contrast.




We rijden nog een rondje door de polder waar we nog een paartje Ooievaars bekijken op een nest bij een boerderij, maar het is al vrij donker.
 
Een leuke avond, en vandaag doe ik langs onze eigen polder een rondje met de macro. Natuurlijk toch even de insecten meepakken, als Argusvlinder en een paar vliesvleugeligen. Maar ook een paar plantjes die ik nu zelf op naam moet brengen. Peter zal wel roepen als ik het niet helemaal goed heb....


Moeras-vergeet-me-nietje

Zwanenbloem

En nog een onbekende
Eén plantje blijft nog onbenoemd, een soort Orchidee. Die gaat het forum weer op om uit te vinden wat het is. Ingewikkeld, die plantjes.....

Geen opmerkingen: