Overzichten vogels en foto's

vrijdag 1 juli 2011

Gewoon mooi

Een rustig weekje, alle nieuwe soorten zitten een beetje te ver weg. Toch even naar buiten en dan kies ik vaak voor een rondje Groene Jonker.
Een beetje verwend loop ik rond met het idee dat er niet veel bijzonders zit. Maar natuurlijk zijn de drie Steltkluten dat wel, al zijn er dit jaar wat meer dan normaal. Het kan zo maar weer jaren duren voor je er weer een paar tegenkomt. Twee zitten wat te suffen, een derde wandelt rond. Mooie fragiele vogels!


Voor het eerst deze zomer zitten er weer Kemphanen. Bij sommige mannetjes zie je nog de resten van de indrukwekkende baltstooi. Verder valt de variatie op; van bijna wit tot diep bruin-zwart. Verder veel jonge Tureluurs, een paar Witgatjes en een Zwarte Ruiter in zomerkleed (helaas, foto was bagger...)




Natuurlijk zoek ik de randen af naar de Waterral, maar weer niet. Wel een jong beest dat ik niet goed kan thuisbrengen: is dit een Porseleinhoentje? Ik vraag het na op Waarneming, want ik weet het niet.
Ik heb nu eenmaal mijn beperkingen. Over de zangertjes ben ik minder onzeker. Veel jonge Witte Kwikstaarten, een stel Kleine Karekieten, Rietgorzen en natuurlijk de Rietzangers die maar blijven poseren en schreeuwen.

Op de plek waar de Grasmus nog wel eens zit, tref ik nu een paar Heggenmussen. Van redelijk dichtbij -gelukkig want de wind verstiert nogal wat foto's op afstand- fotografeer ik het gezinnetje.


Als er een bui dreigt, pak ik tevreden mijn spullen bij elkaar. Omkijkend zie ik de beroering in het gebied. Ganzen, Lepelaars, steltlopers vliegen op. Een moeder Wilde Eend baggert rustig door.

1 opmerking:

Incanto Images Fotografie zei

de GJ blijft een mooi natuurgebied, er is altijd genoeg leven. Jammer dat de vogels ver weg zitten voor een top foto, maar het is genieten van al het spul wat er zit.

Groetjes Von