Overzichten vogels en foto's

maandag 25 juli 2011

Schuilhut


Vier dagen op pad in de camper van mijn schoonouders, in alle rust genieten van buiten spelen met mijn fototoestel. Het weer ziet er goed uit als ik vertrek. Op naar Drenthe, Groningen en Friesland. Wat te laat voor de Krekelzanger en de Breedbekstrandloper, maar ik ga toch. Er is ruimte, rust en van alles te zien.

Ik ga er niet al te veel tekst aan wijden. De eerste dag Dwingelerveld en Drents-Friese Wold, in heerlijk weer. 's Avonds fiets ik naar een vennetje waaraan de meest prachtige insecten huizen. De tweede dag vanuit het Wold naar Fochterloerveen om de Slangenarend te zoeken. Lukt! Nieuwe soort! Daarna koffie bij broer Gerrit en door naar Noorddijk voor de bij voorbaat mislukte jacht op de Krekelzanger. Het is op dat teleurstellende moment dat de regen begint. Ik slaap in Termunterzijl zodat ik vroeg naar de Breebaardpolder kan. Die blijkt bijna leeg, geen groepen steltlopers waarin de Breedbek huist. Wel leuke Lepelaars en welgeteld 1 Krombekstrandloper: nieuwe soort 2! En tegen beter weten in door naar het Lauwersmeer. Ik vind de Reuzenstern maar fotografisch is het weer spelbreker, maar nieuwe soort 3 is binnen.

Kortom: de vogelhutten zijn vooral schuilhutten. Wat een weer! Regen en storm maken ook van de camper een schuilhut. Maar, wat een ruimte in dat deel van Nederland! En "landerijen": Mooi!

Voor de waarnemingen in detail verwijs ik een keer naar de link "Mijn Waarnemingen" rechts. Weerplaatjes, insecten, bloemen en (waterige) vogels, die ik maar de hoogtepunten noem, hieronder.






Jonge Kleine Plevieren op de weg: ze leren het wel


Rover op z'n kant


Enge bosmieren



Closer kan niet 




In schuilhutten ben je niet alleen



Duizenden Boerenzwaluwen in Groningen



Hoezo slecht weer: zoek de tweemaster




In Groningen niks boven deze toren 
Ik klaag verder maar niet, maar als ik Friesland verlaat is dit de laatste foto die ik maak. Echte Friezen met de kont (of hebben paarden toch een bips?) naar mij en de regen.....

Geen opmerkingen: