Overzichten vogels en foto's

zondag 31 juli 2011

Zuiderlijke zoektocht


Was ik voorheen nog herkenbaar aan de kekke cabrio, reed ik vorige week door het noorden met een camper, voortaan verplaats ik me in een luxe hybride auto die past bij mijn leeftijd. Lekker onopvallend, en 1 op 17 met het achterwerk in verwarmd leer!

Maar daar gaat dit blog niet over. Een weekeind in het zuiden met twee doelen: lekker weg met de familie en de Zwarte Ooievaar zien. Maar eerst zit ik uitgebreid achter een paar Kuifmezen aan die maar niet goed op de foto willen. Het lijkt de voorbode voor meer matigheid. Met de dames draaien we stenen om om te zien wat er onder zit. Best leuk!






Ik ga eerst naar de Banen bij Nederweert. Het is er bijna leeg, op een toch onverwachte Grote Zilverreiger na. Een beetje matig. Een paar Piepers en de hier onvermijdelijke Roodborsttapuiten maken de dag draaglijk.





Het is niet veel, maar Limburg heeft wel prachtige heides en bossen. Leuk om door heen te dwalen, al had het best wat zonniger gemogen.

Ik vervolg mijn tocht en zoek de Grote Peel op. In dit gebied zijn regelmatig de Zwarte Ooievaars gezien. Ik sjouw op aanraden van de boswachter kilometers naar het "natte" deel waar ik nauwelijks leven vind. Ja, Roodborsttapuiten...... Ik slaap een nachtje over het vervolg.

Vroeg op en terug naar de Peel. Het moet toch gebeuren. Vanaf een uitkijktoren tuur ik een uurtje de heide over, en dan verschijnen twee grote vogels boven het bos: het zijn ze! Ver weg maar toch maak ik plaatjes. De kenner herkent ze. De foto's zijn tot 10% gecroppt, kun je nagaan hoe ver ze waren.




Ik wandel blij terug. Missie volbracht! In een vijver bij de ingang van het gebied broeden de Dodaars, voor mij ook onverwacht hier. Een insectenkast huisvest een Hoornaar-nest, dat ik met gevaar voor eigen leven van dichtbij vastleg. Indrukwekkend grote wespen!



Om de reis af te sluiten ga ik nog even langs de Strabrechtse Heide, waar pas nog een Slangenarend vloog. Ik voeg me bij vogelaars op de telpost die me snel duidelijk maken dat ik te laat ben: er zijn geen slangen in dit gebied dus dit soort Arenden blijven niet hangen hier. Op de terugweg (lang...) vind ik nog een Graspieper en een Gekraagde Roodstaart. Leuk, want van de laatste had ik nog nooit een plaatje gemaakt. (Ik ga nu voor een beter plaatje.)



Een lekker weekeinde, maar qua foto's niet gillend. Gelukkig hebben we de paddo's nog...


Geen opmerkingen: