Overzichten vogels en foto's

vrijdag 5 augustus 2011

Graszanger aan de Waterweg


Met een gemiddeld verbruik van 5,5 liter per 100 kilometer stuur ik mijn nieuwe hybride vandaag, samen met Robert, naar Maassluis. Het is net alsof je met een kortingskaart naar de nieuwe soort reist. De Graszanger is het doel van vandaag, een klein vliegerig vogeltje dat constant piept.

Geluidje Graszanger

Het kost geen moeite om het vogeltje te vinden. Op de foto zetten is een ander verhaal: het beestje zit ver weg en er vliegen steeds Putters en Kneuen die het beeld verstoren. Maar het lukt. Met op de achtergrond soms de enorme zeeschepen in de Waterweg vliegt de zanger van struik naar halm, onderweg soms acrobatische toeren uithalend.





Een leuke nieuwe soort, al worden er later door Bas de Bruijn veel betere foto's van gemaakt. Wij zijn ondertussen weg: Ik naar huis en Robert naar de Groene Jonker.

Na wat verplichtingen rijd ook ik naar de Jonker, wie weet of die Waterrietzanger nog in beeld komt, en anders misschien eindelijk die Waterral. Ik ontmoet Tinus Schonewille waarmee het zoeken van een Porseleinhoen heel makkelijk wordt. Hij wijst 'm gewoon aan. Ondertussen komen de mannen Van Der Meer aanwandelen om samen op rallenjacht te gaan. Na een poosje vruchteloos wachten, ziet Robert een jong dier door het riet struinen. Waterral! Als het puppie zich rustig gaat zitten poetsen, maken Peter en ik onze plaatjes.








Het was lang geleden dat het mij lukte om de Waterral op de plaat te zetten. Ook al mist deze nog de mooie rode snavel, ik ben er blij mee.

De Steltkluten zijn er nog steeds. Ik maak toch weer een paar plaatjes van alle vier de aanwezige exemplaren. Zo gewoon hier ondertussen, maar toch heel bijzonder. Er komen veel mensen nu speciaal naar het jonkie kijken.




Terug wandelend treffen Peter en ik nog een Kleine Vos en een eerste Distelvlinder. Op het pad zit nog een Oeverlibel waarop we nog even oefenen, vliegt er nog een vlucht Kievitten over, en dan kan ik aan het avondeten. Een lekker en gezellig dagje, met weer een nieuwe soort. En een rood hoofd.






Geen opmerkingen: