Overzichten vogels en foto's

zondag 25 september 2011

De vijfde keer

Geen somber verhaal deze keer! Niet voor de vijfde keer mis, ofzo. Raak! Echt raak!

Ik heb de laatste hap van mijn avondeten binnen als ik even op het internet iets moet opzoeken over onoplosbare vraagstukken, als op mijn startpagina de Bairds Strandloper wordt gemeld. Een vogeltje dat zeer zeldzaam is voor Nederland omdat deze soort in Noord Amerika en Oost Siberië hoort te zitten en dus wel heel erg verkeerd moet vliegen om hier te komen. Gary Bakker meldt de dwaler om 18.07, ik kijk om 18.20 en om half zeven stappen Peter, Frank en Robert in. Met een beetje snelheidsovertreding naar de Rottekade want het is natuurlijk vroeg donker.

Er staat al een mannetje/vrouwtje of vijftig. Allemaal weggelopen van tafel... Als we de vogel gezien hebben gaat het dan ook over het eten dat al dan niet is genuttigd. Heel wat families missen iemand aan tafel. Niet raar als je bedenkt dat het de vijfde keer ooit is dat dit beestje in Nederland is gevonden.

Door de telescoop is de Bairds goed te zien, maar de foto is wat lastiger: met de ISO-waarde op 1000 en een lange sluitertijd en een afstand die echt te groot is lukt het met flink croppen de soort enigszins herkenbaar vast te leggen. Nou ja, bijna dan...... Zoek de verschillen met de Bonte en Kleine Strandlopers die om de Bairds Strandloper heen lopen.



1 opmerking:

Anoniem zei

Ha die Paul,

Voor iemand die niet twitched/t, is het toch fijn als je geheel toevallig zo'n Bairds tegenkomt :-D. En hij was toch nog redelijk goed te zien door de scoop begreep ik.
Hoop dat je nog lekker hebt gegeten naderhand met soort 29? op je lijst! Of is het al de 300e?
Gefeli van Marianne, die echt niet twitched, behalve op Steppekiekendieven, en heel rustig morgenmiddag nog eens op wn gaat kijken of hij nog gemeld wordt en dan nog moet bedenken of ze zin heeft om te gaan.

Marianne