Overzichten vogels en foto's

donderdag 13 oktober 2011

De brug van Vianen

Het goede nieuws: de keuken is klaar! Terwijl ik vandaag op de werkmannen pas, trekken honderden ganzen aan mij voorbij. Kollen, Grauwe, Rietganzen en Brandjes.
Op het weiland fopt een Kraai me door met bemodderde snavel langs te vliegen, een soort Roek-wannabee. Ik trap er zelfs dubbel in: Robert meldt me dat het toch een Roek is, maar wel met modder... Knoeierd die ik ben. Het geeft een wat vreemd perspectief voor de rest van mijn verhaal van vandaag.

Ik snoei wat planten in de tuin, want als ik in de keuken iets aanraak, val ik direct uit de garantie. Dus knoei ik wat rond, zit in het zonnetje totdat mijn lief me roept. Ze heeft een hagedis opgeveegd.... Het beestje is steenkoud, en als ik 'm in mijn handen opwarm, leeft het weer volop. Natuurlijk maak ik een paar foto's van de -naar ik meen- Kleine Watersalamander.





In de lucht veel Spreeuwen, Koperwieken en Kramsvogels, een voorbode van een strenge winter of gewoon veel bessen? Ik kijk in alle rust naar wat er zo aan me voorbij trekt.


Het is laat in de middag als de rust in huis weerkeert. Tijdens het eten besluit ik dat ik toch nog eens naar Vianen ga. Die Koereiger heeft recht op eerherstel. En dus ga ik op tijd weg om voor het donker bij de slaapplaats te zijn.

Maar dan die brug in Vianen. Twee boten (of schepen, ik weet dat nooit) van verschillende kanten. Grote langzame boten. Wachten, terwijl het zonnetje langzaam uitdooft. Ik kom nog net op tijd aan bij Everdingen om door de telescoop de witte vlekken in de bomen te bekijken. Gelukkig is Tom Damm er al langer: hij wijst met precies waar het kleine reigertje is geland. Nummer 300...... is binnen! Daarom neem ik ondanks het slechte licht en de weggestopte beest toch een foto. De linkse witte vlek vooraan is 'm.


Ik begon dit jaar met 253 soorten op de lijst. In 2010 voegde ik 34 soorten toe, in 2009 slechts 8. Dit jaar dus al 47 soorten. En dan moet de boottocht op de Noordzee nog komen!

Ik kijk nog even toe hoe zeven Grote Zilverreigers zich bij de Koereiger voegen. Volgens Tom zijn er nu twaalf Zilverreigers op de slaapplaats binnen gevlogen. Ik vier mijn 300ste bij de opkomende maan, volle maan. Een rustig feestje. Sorry Fred, je houdt de bubbels tegoed!



Het is donker als ik wegrij. Thuis is er koffie en pizza.... Feest!

Geen opmerkingen: