Overzichten vogels en foto's

dinsdag 4 oktober 2011

Dutch Birding weekeinde

Het was me het weekeinde wel: hard werken dat vogelen. Heerlijk weer erbij, dat wel! Het is dan wel jammer dat er een hogedrukgebied nodig is in deze tijd. Uit de lezingen tijdens de avonden leer ik dat er dan schone lucht is waardoor de trekvogels gewoon doorvliegen. Er landen dan geen grote groepen vogels, wat dus wel weer jammer is.


Maar wat een knallers! Sperwergrasmus, Daurische Klauwier, Roze Spreeuw, Orpheusspotvogel. Niet allemaal nieuw, maar wel heel bijzonder. Maar dat heb ik al verteld.



Een heel gezellig weekeinde ook: Gert Vonk, Joey Braat, Peter, Frank en Robert van der Meer, Nils Duivendijk ondersteunen me waar ze kunnen. Met een stroom aan meldingen van Dutch Birding, een lading telefoontjes en SMS-jes. Ik rijd gewoon achter de meldingen aan om lekker plaatjes te maken. En niet alleen van de bijzonder vogels, maar ook van de meer gewone waarvan er toch een schat aan pracht aanwezig is. De Scholeksters, Krombekstrandlopers, hordes Watersnippen en Zwarte Ruiters. Grote groepen Kieviten en Goudplevieren om af te speuren naar die ene bijzondere, die er dan toch niet tussen zit. En veel bijzondere, gepassioneerde mensen die af en toe moe en voldaan op een duin zitten of vol verwachting een club vormen bij een zeldzaamheid.

Wat doet een gemiddelde vogelaar dan bij zo'n weekeinde? Leren! Kennismaken! Profiteren van de oplettendheid van de echte twitchers! Steeds gespannen de foto's scrollen op de camera om te zien of die ene er al goed opstaat. En genieten van de ontbijtjes in hotel De Strandplevier! Want slapen gaat geweldig na een dag buiten rennen en vliegen.





Maar het hoeft echt niet zo georganiseerd en geconcentreerd: Texel is altijd bijzonder en heeft altijd wel een mooi plaatje in het verschiet. Al mag het ook wel een keer stormen vanaf zee.....



Daar zit dan ook de enige teleurstelling: ik hoopte de 300 soorten te halen door de zeetrekvogels te zien, maar die bleven dus weg. In november dus maar naar die vogels toe met een boot van de Vogelbescherming. Dagje klotsen op de Noordzee. Ik kijk er nu al weer naar uit.

1 opmerking:

Fred Klootwijk zei

Hoi Paul,

Ik heb je weekendje op de voet gevolgd.
Je hebt weer je uiterste best gedaan, mooie nieuwe soorten....en kop op joh die 3 vogeltje komen heus wel..en dan sta je echt in het rood. Wanneer je achter je 300e aangaat kom ik met de champagne....knallen en weg vogeltje...jammer nog geen 300.
Dan mag ik zeker nooit meer met de grote jongens mee.......

groeten

FRED