Overzichten vogels en foto's

zondag 13 november 2011

Alle eendjes

Opnieuw ga ik met mijn hond Russel naar de natuurplas om te proberen betere plaatjes te maken van de Siberische Tjiftjaf. Het is zonnig, dus wie weet?


Eerst even zoeken naar de Topper die gisteren nog aanwezig was, maar meer dan een verdachte Tafeleend vind ik niet. Ondertussen wordt het wel steeds gezelliger aan de plas: Paul van Agthoven met Eef, Phil Koken, Nils van Duivendijk en nog wat vogelaars zoeken mee naar de Tjif. Jeroen de Bruijn zit lekker in zijn huis aan de plas, en dat komt mooi uit als hij vijf Krooneenden ziet landen en die gelijk aan ons doorgeeft. We zien de prachtige eenden vrij snel tussen de Kuif-, Tafel-, Slob- en Krakeenden.




Nils vindt tussen al die eenden ook nog een hybride Rindsnaveleend, al krijgen we de snavel niet in beeld. Een onzekere kruising dus.... Ondertussen krijg ik bericht van Peter van der Meer dat er bij Mijdrecht een Witoogeend en een Zeearend in beeld zijn. Mooie soorten in dit gebied, maar ik pas even (weer een paar wensen, voor een zonnige middag). Ik blijf even bij de groep op jacht naar de Siberische Tjif.


Het duurt vrij lang voordat we eindelijk wat zangers in beeld krijgen. In een groepje Staartmezen zit een Tjiftjaf, maar geluid maakt die niet en goed in beeld komt ie ook niet. Zou kunnen, maar vaststellen zit er niet in. Wel een paar mooi uitgelichte Putters in de elzen. Een Buizerd maakt aan alles snel een eind en de mist koelt ons snel af. Met nog een te snel langs vliegende IJsvogel sluit ik de dag.



1 opmerking:

Paul van Agthoven zei

Leuke site met mooie foto's Paul! Jammer dat de tjif zich niet liet zien maar de Krooneenden waren zeker de moeite waard.
Groeten,
Paul van Agthoven