Overzichten vogels en foto's

zaterdag 19 november 2011

Tegenlicht


Het is al een tijdje geleden dat ik bij de Reeuwijkse Plassen ben geweest, en bij gebrek aan inspiratie (oftewel, nergens een echte twitch te doen...) laat ik vandaag de hond uit in Reeuwijk.

Het is druk met wandelaars, er is een hardloopwedstrijd en de zon komt laag van de kant van de Surfplas. Wel veel honden, dus de hond heeft een topmiddag.

Het barst hier van de Fazanten, Grauwe Ganzen en Smienten. De schattingen voor de laatste varieren van 30.000 tot 100.000 stuks. Ik houd het in de buurt van de laagste schatting, maar de plas zit lekker vol. Een leuk gezicht zo met het zonnetje tegen, al moet je nu niet proberen een goede determinatiefoto te maken.

Maar eerst loop ik even door de Hout. Opvallend is het gekrijs van een stel Halsbandparkieten die nu al bezig zijn met een verlaten spechtenhol. Het zal niet lang meer duren of de parkieten zijn in heel Nederland te vinden. Nederland als een grote buitenvoliere.... Dat is in elk geval beter dan Blekerse Kaalslag!


In de polder honderden ganzen, en bij het overvliegen van een vliegtuigje gaat de hele boel de lucht in. Alleen de Zilverreigers lijken niet zo gevoelig en blijven lekker zitten. Ik kiek een paar groepjes ganzen die in mijn buurt komen. Het blijken vooral Kolganzen.




Natuurlijk een paar verplichte nummers: een Krakeend van dichtbij is best een heel fraai dier, net als de Wilde Eend of een Ekster. Roodborst zoveel en Merel nummer tig bespaar ik julle. Ik kom Gert Vonk en jarig lief tegen (42, van harte!) terwijl een Blauwe Reiger nog kans ziet een kikker te vangen.





Op de plas dus veel leven. Ik probeer maar eens gebruik te maken van de omstandigheden. Tegenlicht heeft ook charme. Ik stoei wat met een paar eenden en een Brilduiker. De vlakke waterspiegel is mijn hulp.





Reeuwijkse Plassen, het is toch een bijzonder gezicht zo midden in de Randstad.

Geen opmerkingen: