Overzichten vogels en foto's

dinsdag 15 november 2011

Uilenbal

Even de lijst van het Stichtse gebied aanvullen vanmiddag, een paar uur vrij en op pad naar Waverveen. Daar is al een paar dagen achtereen een jonge Zeearend gezien, en die is nieuw voor mij in dit gebied.

Het is bar koud! Als ik de Grote Wije afzoek staat de wind recht op mijn front, en dat is niet comfortabel. Geen grote rover te vinden, maar wel een Brilduiker, een Witoogeend en een Pijlstaart vlak bij elkaar in de telescoop. Eigenlijk wel wat ver voor een goede foto.



De Witoogeend komt er erg slecht op, de andere zijn aardig als bewijs, meer niet.
In de polder honderden ganzen en een paar Grote Zilverreigers, en op de plas van de Waverhoek ook nog tientallen Wintertalingen. Maar, alles zit rustig en dat is geen goed teken als je een Zeearend zoekt.



Na lang zoeken denk ik de Arend in de buurt van een groep Kolganzen te vinden, rustig wat pikkend en zittend. Ik kan door de afstand en het tegenlicht niet zien wat de jongeling eet. Ik rijd nog even naar de andere kant van het weiland om nog een plaat te maken met de zon in de rug, maar als ik aankom is de vogel gevlogen. Nergens meer te zien. Is het een zeearend, of toch een Buizerd. Robert van der Meer maakt er geen Arend van, jammer....

Ik volg nog wat Kraaien omdat die nog wel eens een roofvogel willen opjagen, maar het slachtoffer van de plagers is een Havik, die de rollen ook snel omdraait.



Ik sta ondertussen te klappertanden! Dus richting huis en kachel. Onderweg kijk ik in de polders tussen Mijdrecht en Woerden nog de duizenden ganzen af, maar de "vliegende deur" zie ik niet meer. Wel een stuk of tien Buizerds die in deze tijd ook wel een onderzoek waard zijn: er kan immers zomaar een Ruigpoot tussen zitten..... Maar het zijn allemaal gewone.


In Woerden aangekomen rijd ik nog even langs de plaatselijke Bosuil. Frank Coenjaerts komt er vrijdag even langs, dus wil ik even checken of het dier nog op de gewone plek huist.
De uil is thuis, en lijkt slaperig gapend om zich heen te kijken. Helaas stop ik te vroeg met de serie van de gaap: de uil braakt een prachtige uilenbal in de dakgoot van het gebouwtje. Nooit gezien, en dus een leuke waarneming.




Frank! Hij zit er nog.....

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Ha die Paul,

Zou die foto na de zilverreiger de Zeearend moeten zijn? Ik vind het eigenlijk verdacht veel op een Buizerd lijken en totaal niet op de Zeearend: te kleine kop en snavel, de vogel komt mij sowieso al erg klein over. Verder is de vogel te egaal gekleurd (bij Zeearend is de kop donkerder dan de rest van het lichaam). Ik ben bang dat je nog een keertje terug moet...

Groet,
Robert

Incanto Images Fotografie zei

ben er al zo vaak langs gereden maar elke keer niet thuis....altijd met het zonnetje er even heen, kijken of hij lekker er van zit te genieten. Gelukkig is hij nog aanwezig..
Jammer dat je net te laat was met de foto..

Groetjes Von