Overzichten vogels en foto's

zaterdag 10 december 2011

Humes

Na wat ochtendverplichtingen heb ik onverwachts toch nog wat tijd om even naar buiten te gaan. En, er is zowaar nog een nieuwe soort voor me in het land, opnieuw in het westen, bij Katwijk. Dus Gert gebeld, aan het werk. Fred gebeld, nog steeds druk thuis.

In het parkje tegen de duinen vangt een groepje vogelaars me op voordat ik geheel de verkeerde kant op zoek. Samen staren we wat in de bomen waar mezen en Goudhanen ons de weg wijzen naar de bijzonderheid van de dag: de Humes Bladkoning. Een wat dof maar zeer zeldzaam vogeltje met een herkenbaar roepje en een mooi oogstreepje wat deze vogel onderscheidt van wat er verder rondstapt in de bomen. Het tegenlicht maakt alles een beetje tricky, maar het lukt zelfs een paar plaatjes te maken.



Toch even het Tsjakka-gevoel! Geen plannen en dan zo'n vogel, terwijl ik zelfs nog geen foto heb van een gewone Blako.

Ik klets nog wat rond met de aanwezigen, maar beter wordt het niet. Ik ga nog even langs de kust, want er staat een fijn windje wat ook weer leuke dingen op kan leveren.


Het barst werkelijk van de meeuwen, maar wel van de gewone soorten. In dit licht en met op de achtergrond de woeste golven geeft dat toch mooie beelden. Net als de Scholeksters en Drieteenstrandlopers die op het ritme van de aanspoelende golven meerennen.


Drieteenstrandloper met watervrees? 





Het is fris op het strand, en de wind zandstraalt behoorlijk. Echt uitwaaien dus. In de Binnenwatering vind ik nog een stel Steenlopers die mak poseren voor de foto. Met het zonnetje erop een feestje om te zien.




Ik ben los: zelfs een Zwarte Kraai maakt me blij.


Onderweg naar huis rijd ik nog even langs Mijdrecht om de Roodhalsgans te zien, maar zelfs Marianne Wustenhoff -die ik wel tref- kan de gans niet vinden tussen de honderden Kollen. Ik maak niet eens plaatjes van de poldervogels die wel prachtig aanwezig zijn. Grote Zilverreigers, Canadese Ganzen, Brandjes en Kleine en Toendra-rietganzen, ik laat ze bewonderend passeren.

Even luchten, én een nieuwe soort...... Lekker dagje!

6 opmerkingen:

Fred Klootwijk zei

Whow Paul,

Ik keek eerst op waarneming en gaf daar al een positieve reactie..maar het was dus echt een leuk dagje in Katwijk. De beste humus plaat van de dag in Katwijk.
Mooie andere platen...en nieuwe soorten moet je dus hier in de buurt scoren..tot snel..ik zoek nog wel wat voor je hier in de buurt...Het moet dan wel een rood vogeltje zijn want langzamerhand hoef je niet meer de deur uit voor de gewone zwarte soorten...
Ben heel benieuwd of je komend jaar gaat werken aan een nieuwe jaarlijst....300 in 1 jaar is ook een uitdaging...zo blijf je wel lekker actief maar... 'waar doe je het voor" zal Cathy dan zeker vragen...

FRED

Hans Overduin zei

Hoi Paul, mooi te zien dat jij wel foto's hebt kunnen nemen waar de Hume's-Blako goed op staat ! Gefeliciteerd ! En heel veel dank voor het lenen van een geheugenkaart die je spontaan aanbood toen je mij hoorde vertellen aan iemand dat ik zo stom was geweest de mijne thuis te laten liggen .... Zo vriendelijk zou iedereen eens moeten zijn ! Mooie blog-site, heb met veel interesse je blogs bekeken ! Ik ga je site vaker bezoeken !
Tot ziens in het veld,
Groet, Hans

Ghita Carpediem zei

Mooie vogelwaarneming, de bladkoning.
Ik hoorde van een collega (die ook vogelaar is) dat dit vogeltje een tijdje terug ook in de Amsterdamse waterleidingduinen is gezien (door het vogelclubje van mijn werk).
Ook de vogels op het strand zijn prachtig om te zien, een reden om eens naar Katwijk te gaan, want strandlopertjes en steenlopers staan nog op mijn wensenlijstje om goed op de foto te krijgen. Maar wanneer laten deze vogels zich zien (als het hard heeft gewaaid?)

groetjes Ghita

PW Fotografie zei

Dag Ghita,

Steenlopers vind je op de stormbrekers overal wel: Scheveningen Haven, IJmuidense Pieren, etc. Drieteenstrandlopers zijn wat mobieler, maar ook die zijn op de gangbare plekken in de winter wel te vinden.

Succes!

Anoniem zei

Ja, wat is dat nou weer!
Krijg ik ongenadig op mijn donder als ik uit Nieuw Zeeland een foto van een gevangen kiwi stuur, en intussen sta jij dooie uilen achter glas te filmen. Geef mij die muizen maar.
Gr,
Gerrit

PW Fotografie zei

Lieve lezers,

Excuses voor mijn broer Gerrit: hij plaatst zijn opmerking bij het verkeerde bericht, én onterecht. Ik geef tenminste eerlijk toe als ik nep waarnemingen doe, en de uilen uit het volgende bericht zaten niet achter glas.

Bij een volgende gelegenheid zal ik zo'n opmerking graag negeren......