Overzichten vogels en foto's

vrijdag 6 januari 2012

Spetteren

Op verzoek van Robert weer naar Savoy. Na een storm zie je vaak de leukste dingen, en gisteren was het al bal met allerlei Stormvogels. Die wil ik graag nog op mijn lijst.....



Het is lekker druk, dus er zijn er meer die goede hoop hebben. Nestor en topfotograaf René van Rossum helpt ons met de zoektocht, maar echt nodig is dat niet; het is vrij saai. Dwergmeeuwen, Drieteenmeeuwen en de gewone soorten genoeg. Nog een paar Bergeenden en een Eider, en dat is het dan wel. En precies één Steenloper. En een Gewone Zeehond.

Dat is eigenlijk nog minder dan maandag, voor de storm. In Zeeland daarintegen vliegen alle soorten wel in beeld, inclusief de Burgemeesters en een Papagaaiduiker. Ach, je kiest en moet het daar maar mee doen.

Na een uur of twee kiezen we ervoor om terug te rijden naar Reeuwijk om toch nog eens te proberen betere plaatjes te maken van de Witkopeend daar. We hebben alle spullen weer ingeladen en ik heb de motor gestart als er een Grote Jager boven de auto opduikt. Snel eruit, camera pakken en uit de hand proberen de rover alsnog op de plaat te zetten.



Een schrale troost, want de jaarlijst vertoont nog geen nieuwe soort. Gevalletje remmende voorsprong natuurlijk, na zo'n jaar vol nieuws.

We mopperen ons naar de Reeuwijkse Plassen. Pascal Wink, blijkbaar eerder vertrokken uit Katwijk,  heeft de eend daar al in beeld. Later sluiten er nog meer "Katwijkers" aan en zo is het opnieuw gezellig. Robert, Trudy Winthorst en Conny Leijdekker schieten prima plaatjes met de digiscoop-techniek, en het is verdraaid lastig om dan met een 400 mm. even goede foto's te maken. Maar, ik vermaak met prima met het wachten op het zonnetje, en op leven in de slapende meute Kuif- en Tafeleenden waartussen de Witkopeend lekker meeslaapt.

Op een klein eilandje zie ik de eerste Bonte Strandloper voor dit jaar, op aangeven van Robert die samen met Pascal ook nog verwoede pogingen doet om ook de Witoogeend terug te vinden. Wat niet lukt.


Af en toe poetst een eend zich, op de rug gedraaid. Kleine ruzietjes zijn de reden waarom de Witkop de kop uit de veren tilt, het moment om foto's te maken, zeker als net de zon uit de wolken komt. Maar ook de andere eenden tonen zich een enkele keer prachtig.










Ik handhaaf mijn motto "één goede foto en de dag is geslaagd" ook dit jaar. En het was vooral ook weer gezellig!

3 opmerkingen:

PW Fotografie zei

Uit de mail:


"Hoi Paul, walgelijk mooie foto's heb je gemaakt. Was leuk je weer eens te zien. Hartelijke groet, Conny"

Zo krijg ik ze graag!

Maria zei

Lekker als zo en passant die Grote jager ook nog lukt, maar je witkop is echt prachtig en die met dat vrouwtje tafeleend ervoor is een plaatje!
groet,
Maria

Loes Belovics zei

"spetterend' hoor, ik geniet telkens van je avonturen en beelden!
groet
Loes