Overzichten vogels en foto's

vrijdag 10 februari 2012

Bank

Omdat Cathy en ik toch even in Utrecht moeten zijn om te klagen over de kleur van onze nieuwe bank, rijden we even door naar de plek waar Peter van der Meer deze week prachtige foto's maakte van een Bokje. Het is niet lastig: de vogels "bokken" ons van verre tegemoet. Ze zien er prachtig uit in dit zonnetje, net als spreeuwen blijken ze verborgen tinten te hebben.




In de slootkant vind ik vier van deze kleine snippen, erg mooi en best bijzonder om twee keer in één week foto's te kunnen maken van deze soort.

Langs de weg zit ook nog een Watersnip, eerst verborgen in een gat in de oever. Gelukkig komt het beestje nog even in het zonnetje zitten voor een plaat, waarschijnlijk mijn beste ooit van deze soort.



Aan de kant van de sloot kom ik Herman van der Klis en Frank Coenjaerts tegen, oude vogelvrienden. Effe bijkletsen. Fijn om ze weer eens te zien.

Nadat ik weer in mijn mobiele schuilhut zit, vliegt een Witgatje naast mijn auto de sloot in. Ook weer erg leuk op deze afstand. Dat lukt niet vaak. Als hij (of zij) dan ook nog langs een Bokje wandelt, maak ik snel een (waarschijnlijk vrij) uniek plaatje.




Mooi, missie geslaagd. 's Middags even naar Reeuwijk omdat het al een paar keer niet is gelukt de Grote Zee-eenden te vinden. Leuk voor mijn regiolijst. Maar, hoe ik ook tuur, ik zie ze weer niet. En het is best fris..... Het is dan ook heel prettig dat Dorus Duits aan komt fietsen. Dorus heeft ze wel gezien, ver op de plas tussen de duizenden Smienten. Hij richt zijn telescoop en gunt mij binnen een minuut een blik op twee Grote Zee-eenden, duidelijk zwart met een witte flankstreep en een wit vlekje bij het oog. Maar veel te ver voor een foto.
Ik rijd dus naar de andere kant van de plas. Ik vind een poserende Tafeleend, de bekende maar zeldzame Witoogeend en de nog zeldzamere Witkopeend, en tientallen Nonnetjes. Maar allemaal vrij ver.





De pracht zit 'm dus in de ochtend, de zee-eenden komen niet op de plaat. Volgende keer dan maar....

3 opmerkingen:

Maria zei

Ik kan niets anders zeggen dan BEELDSCHOON...
Wat laat je hier een mooi Bokje zien en wat mooi die weerschijn in het water van het Witgatje.
Groet,
Maria

Marianne zei

Vooral de tweede foto van het bokje vind ik leuk: het is net of hij je een soort schuin aankijkt. Daar heb je weer zo'n knakker met zo'n camera ;-).

Gebruikte je voor deze foto's de 7D of de 5D? En hoe bevalt de 5D?

Groetjes,
Marianne

Huib zei

Hoi Paul,
is de camera zo goed, of ben jij goed in het foto's maken ?
mooie foto's
groeten
Huib