Overzichten vogels en foto's

zaterdag 4 februari 2012

Mistige pracht

Jeroen Bes, Robert en Frank van der Meer, John van Gestel, Rob Martens en Cees Struijk reizen vandaag af naar de plek waar Gert en ik gisteren de Giervalk zo treurig in een sneeuwbui hebben gezien. En met succes.


Wel een beetje bitter: Gert en ik rijden vroeg weg uit Kamperland om te proberen de Giervalk wat beter op de foto te zetten. Het is min 14. Over gladde wegen, maar vooral door hele dikke mist. En ook in de polder bij Westdorpe zien we geen hand voor ogen, laat staan een vogel. Wel tijd om eens rond te kijken wat zo'n weertype voor pracht brengt.




Na een uurtje of wat geven we op, ook omdat we weten dat het elders al is opgeknapt. Op zoek naar de Grauwe Gorzen bij Biervliet! We stoppen nog even bij de plek waar de Koereiger zat, maar daar treffen we alleen Koe. Koude Koe. Ik deel mijn lunch met ze in ruil voor een paar plaatjes. Let op de "snor".


Bij Biervliet genieten we een poos van de windstille kou, in de zon. Goed te doen. Mooie plek ook zo aan de Westerschelde, met af en toe een mooi schip, en heel veel Bonte Strandlopers, Kanoeten, Scholeksters en Pijlstaarten. En Gorzen! Rietgorzen en zowaar vier Grauwe. Leuk voor de daglijst, maar de foto's mislukken jammerlijk.




Gecorrigeerd: dit zijn Kanoeten
Bontjes zullen we nog meer tegenkomen vandaag. We kiezen ervoor om toch maar weer Zeeuws Vlaanderen te verlaten en terug te gaan naar Noord Beverland. Natuurlijk horen we onderweg -we zijn dan de tunnel al lang voorbij- dat de Giervalk weer is gevonden. Ach....

In de haven van Colijnsplaat eten we maar weer een visje. En we wandelen daar wat rond, wat eigenlijk alleen heel veel Dodaars oplevert. Dus gaan we door naar de Schor Oesterput waar heel veel Bonte Strandlopers, Zilverplevieren en Kluten rondstappen. Vooral de Bontjes kan ik goed volgen als ze als kleine machientjes foerageren, soms met de kop diep in de modder.









Het is mooi geweest. Veel te vroeg mijn bed uit en de hele dag buiten bij -10. Onderweg naar de caravan van Gert en Anja treffen we echter nog een Watersnip, sneaky verborgen in het gras. Met de hand stel ik scherp.


Nadat ik Gert heb thuisgebracht rijd ik via Neeltje nog even naar Burghsluis. Je weet nooit, en een Velduil is altijd welkom. Het is het begin van een extra uurtje vogelen.


Ik sluit aan bij een groepje fotografen dat al een uil in beeld heeft. De rovers hebben het blijkbaar op de heupen dit weekeinde, want de uil vliegt al snel op en verdwijnt in de begroeiing. Maar, we hebben de foto nog.


In rijd weer richting de grote weg als ik in een berm een fotograaf zie knielen. Dat betekent natuurlijk even nieuwsgierig meekijken. De hele dag hebben Gert en ik uitgekeken naar snippen, en hier zitten een heel goed verscholen Bokje en een Houtsnip vlak naast elkaar. Dus drie snippen-soorten op een middag, waarvan twee voor mij nieuw op de foto. Ik bel Gert die later toch ook maar even gaat kijken. Maar het is nog niet klaar.





Boven hetzelfde bevroren slootje zit een IJsvogel wat treurig in een boom. In een klein wak wandelen -opnieuw- Bontjes, en de blauwe flits hoopt vast op een wondertje. Voor mij is het wondertje er al; van zo'n kans kun je jaren dromen.





Ik ben nog net voor het eten thuis, na een geweldig weekeinde in het witprachtige Zeeland. Een nieuwe soort, en een paar foto's waar ik enorm blij mee ben. Snert van Anja, gezelschap en steun van Gert. Lekker hoor!

3 opmerkingen:

PW Fotografie zei

Paul,

Via deze weg wil ik je nog even bedanken voor je belletje dat de Giervalk gemeld was. Ik heb LIFER 337 binnen.
Ik had anders gewoon daar bij die Autriche polder blijven staan wachten, misschien tot st. jutemis.
Ik ben na je belletje als een speer naar de locatie geracet, en met succes zoals je misschien al gezien had.
Ik heb je nog getracht terplekke te bedanken door je te bellen, maar het lukte niet. Ik denk dat die Belgische provider het niet helemaal begreep J.
Ik ben daarna nog op jacht geweest naar de grauwe gorzen maar helaas toch nog een dikke dip vandaag…..

Groeten en tot later.
Jeroen.

PS: die snippen staan er goed op hoor, ik had alleen geen houtsnip vandaag. En die IJsvogel is helemaal om van te watertanden (kwijl,kwijl,slijm)

Maria zei

Wat een volle succesvolle, en vooral koude, dagen heb je achter de rug.
Tijd om bij te komen denk ik.
De boompjes in de mist zijn heel sfeervol en het ijsvogeltje....ja dat is natuurlijk wel een behoorlijke kers op een mega taart!
groet,
Maria

Loes Belovics zei

Prachtig die mist en rijp, om stil van te worden... en je vogelfoto's, te gek, om jaloers van te worden, zoveel soorten en zo goed gefotografeerd, hulde!
Groet
Loes