Overzichten vogels en foto's

vrijdag 16 maart 2012

Oorlogje


Nou heeft bijna iedereen bij de aankondiging van de lente een soort geluksgevoel, maar in de natuur geldt dat (natuurlijk) niet. Die lentekriebels leiden tot een hoop geweld en stress bij de vogels. Het is oorlog in de Groene Jonker.


Een mannetje Wilde Eend die blijkbaar de strijd heeft verloren zit verscholen in het riet. Net als de Rietgorzen die nog aan het inkleuren zijn voordat het feest voor hen begint. De Grutto's zijn terug, voor vogelaars toch het begin van de vogellente. De Wulpen zijn er, de Tureluur wandelt weer rond en de Wintertalingen, Smienten en Pijlstaarten zijn er (nog steeds). Op aanwijzing van een boswachter maak ik mijn eerste plaatje voor dit jaar van een Lepelaar, die ook al weer een paar weken hier is te vinden.
Het is lang geleden dat ik in de Jonker was, en met dit middagzonnetje is het gelijk weer duidelijk waarom ik hier graag kom.










Over een paar weken vallen de andere zangertjes hier ook vast weer in. De Geoorde Fuut schijnt er al te zijn, maar ik kan er geen vinden.

Ik rijd nog even naar de Nieuwkoopse Plassen waar in de buurt van het centrum van Natuurmonumenten nog altijd een paar Klapeksters rondhangt. Ik ben nog even bezig met een Wulp als ik de gemaskerde klauwier in de verte op een paaltje zie zitten. Gewoontegetrouw maak ik eerst een foto (je weet nooit of ze blijven zitten) en wandel dan richting de vogel.



De Klapekster heeft me snel door, maar vliegt niet van me vandaan. Op een meter of dertig gaat het beestje in een boom parmantig om zich heen kijken. Da's mooi. Na een aardige serie klikjes vliegt de vogel weg richting de plassen maar poseert nog even met het prachtige gebied in de rug.





We zitten nog een beetje tussen winter en lente met deze soorten. Maar, het gaat de goede kant op...

3 opmerkingen:

Maria zei

Hoi Paul,
Je maakt weer mooie reclame voor de Groene Jonker, ik sta zowat te trappelen!
De Klapekster is werelds en de opvliegende pijlstaarten en Lepelaar natuurlijk ook plaatjes!Ik zat gelijk al in de ooh's en Ah's bij je Wulpen.
Dus dat was weer genieten!
Groet,
Maria

PW Fotografie zei

Hoi Paul,

Mooie vluchtbeelden toon je in deze serie. Vooral de openings- en slotfoto van deze serie vinden we heel fraai. Vooral de actie van de eerste en sfeer bij de laatste spreken ons aan. Mooie verscheidenheid aan vogels daar.

groet,

De Reptons

Loes Belovics zei

Mooie serie weer, en je brengt me op het goede idee ook weer eens naar de Groene Jonker te gaan, dus dank. Klapekster is een toppertje, maar ook de wulp en de rest....
Groetjes
Loes