Overzichten vogels en foto's

zaterdag 5 mei 2012

Poesta

Als we de deur van onze hotelkamer opendoen, glimlach ik van oor tot oor. Enorme kamer, maar wat warm. Ons hotel in het centrum van Boedapest is wat gedateerd, maar ruim, goede koffie en heel vriendelijk personeel. Kalvin Haz is een goede plek.






De eerste dag besteden we vooral aan de stad met prachtige monumenten en voor de dames honderden winkeltjes.

Ik fotografeer wat ik tegenkom, waarbij oude mensen in de stad altijd wel iets bijzonders oplevert. Zoals een oude vrouw met hond, eenzaam onder een boom met een tas waarop staat dat ze gek is op Hongarije. Een paradoxaal plaatje.

Het is warm. In het park onder de Citadel vinden we de eerste natuur: Bonte Kraaien zijn hier heel normaal, maar de Koningspage is wel minder gangbaar.

Samen met Michelle -de jongste- ga ik een dagje vogels doen op de poesta ten zuiden van de stad. Via via heb ik een jonge bioloog weten te strikken om ons rond te rijden. Csaba Tolgyesi is afgestudeerd op dit gebied, en weet alle fijne plekjes te vinden. Daarnaast is hij zeer begripvol voor een amateur als ik, ook als ik voor de zoveelste keer het boek erbij moet halen om te weten te komen welke soort hij bedoelt: zijn Engels is foutloos, maar mijn voorbereiding van Engelse vogelnamen schiet ernstig te kort.


We rijden dus rond in een Nationaal park waar de herintroductie van een oerrund en waterbuffel belangrijk is, en waar ondertussen grind wordt gewonnen. Dat gaat hier, net als bij ons, best samen. Het resultaat is een moerasgebied, met grote vlaktes en plassen als de Reeuwijkse.

Veel Grauwe Gorzen
We treffen deze dag zo'n tachtig soorten. De belangrijkste staan op observado.org. Csaba vertelt dat de vogels hier veel schuwer zijn dan bij ons, simpelweg omdat de mens hier meer een vijand is. Jagers schieten hier ondanks de beschermingsprogramma's, op alles. Veel plaatjes zijn daarom van te grote afstand maar in het echt zijn ze prima te zien door de kijker.

Stier van het teruggefokt oerrund


We treffen naar mijn standaard enorm veel Grote Karekieten, echt honderden waarvan een paar ook mooi zichtbaar. Verder alle gangbare moerassoorten qua zangers en steltlopers, inclusief de Temminks en de Steltkluut. Soms aardige verwarring als Szaba opveert bij een soort die bij ons toch heel normaal is. Ook als er een Lammergier lijkt te verschijnen blijkt Csaba gewoon mee te doen met twitchen; snel zoeken we een beter zicht terwijl hij vertelt dat dit honderden anderen zal trekken. "Helaas" blijkt de enorme vogel een Keizerarend die lastig wordt gevallen door een Arendbuizerd. Wat je jammer noemt...

Keizerarend
Matige foto van een Keizerarend die op de kop een Arendbuizerd afweert

Scharrelaar met vrouw Grauwe Klauwier


De Grote Trap in vlucht, we vinden er zeven! 
Duinpieper
Het is sowieso ruziƫn in de lucht waar het barst van de rovers: een Bonte Kraai torpedeert een Wespendief, Boomvalken jagen Kiekendieven achterna en zo meer.

Kamikazekraai


Een droom van een Valk, de Roodpoot in een Roekenkolonie
Michelle maakt de foto's van de vogelende mens
Doelen voor vandaag zijn de Roodpootvalk, Bijeneter, de Grote Trap, de Sakervalk en de Scharrelaar. We vinden ze allemaal..... Vooral dankzij Csaba. Mijn bijdrage bestaat uit het vinden van een Duinpieper en een Woudaap. Dromen in Nederland, hier heel gewoon. 

Het is tegen vieren als we terug zijn in de stad. Het is hier nog warmer, en waanzinnig druk na een dag in stilte op de vlakte. Op nog geen uur rijden van deze waanzin te vinden. Tips: neem een eigen telescoop mee en laat je rijden. De spullen en de wegen zijn niet al te best....

Net Reeuwijk....
Het kostte drie keer boeken om in Hongarije te komen (lang leve de prijsvechters....), en uiteindelijk mochten we via Weeze weer naar huis omdat er een sportvliegtuig neerstort in Eindhoven. Waar voor je geld; een uur of wat later thuis. Nog maar even wachten met het openen van mijn  eigen zaak in Budapest!


2 opmerkingen:

Maria zei

Wat heb je veel gezien....om te watertanden! Doe Koningspage, de Bijeneter het Woudaapje daar dromen wij in dit kikkerlandje idd van. Een leuk verslag en mooie foto's maken het weer tot een aantrekkelijk blogje.
groet,
Maria

Marianne zei

Hoi Paul,

Leuk je verslag te lezen. Veel Lesbossoorten in Hongarije, behalve de Grote Trap dan. Fijn dat je zoveel moois hebt gezien op een dag en ik ben heeeeeel jaloers op jouw Scharrelaar. Ik zag gisteren op wn dat je zondag alweer was wezen twitchen naar Texel..... En de volgende blog heb ik inmiddels ook bekeken met de twitches. Mooie fotos van de Roodkopklauwier en de Baardgrasmus. Maar ik word wel een klein beetje plaatsvervangend moe. Je moet deze week maar even flink uitrusten op het werk voor het TOH uitje :-D.

Groetjes uit een warm en zonnig Lesbos,
Marianne