Overzichten vogels en foto's

maandag 29 oktober 2012

Snoezig

Het enige bitterzoete na gisteren was de gemiste Steppeklapekster op Texel. Daar kan je vanaf zo'n schip dan niet even naar toe. Nou had ik gepland vandaag bij te komen van de tocht, en dat kan prima met een relaxte rit naar het eiland. Ik vertrek na de spits en rijd in de regen naar Den Helder, breng de overtocht door in de auto (even de bijzonderheden checken) en verbaas me daarom dat ik in stralend weer de boot afrijd. Lekker!

Ik ben in tien minuten bij de plek waar de Aziaat zit. Maartje en Pieter Doorn wijzen het beestje aan dat rustig in een boom zit. Een snoezig pastelkleurige Klapekster, zou je zeggen. Een stuk of vier uiteengereten lijken van Woelmuizen tonen echter de aard van dit vogeltje.






Maar, daar zie je op de plaatjes niks van. Samen met de ontdekker Siebold van Breukelen (op de fiets) en andere "local" Eric Menkveld (die heel mooie bloederige plaatjes heeft gemaakt!!) maak ik wat foto's voor en tegen de zon. Lastig in de wind en door de takjes.

Het begin nu ook hier te regenen, dus ik ga weer. Eerst nog even snel de Pallas Boszanger meepikken, wat verder op het eiland. Dat lukt heel makkelijk: Pieter Doorn wijst de boom waar het mini-vogeltje direct uit opvliegt, en verdwijnt.... Rest een foto van een Goudhaan die wel blijft zitten.


Ik rijd naar de boot, en zie onderweg een onwaarschijnlijk aantal Koperwieken, Zanglijsters en Kramsvogels. Duizenden! Ook grote vluchten Kieviten, Goudplevieren en Wulpen. Eigenlijk neem ik te weinig tijd voor Texel.
Ik haal de boot net, parkeer achter Pieter en Maartje waarmee ik op het achterdek naar het vasteland vaar. Samen genieten we van een te gulzige meeuw die het stokbrood van gisteren niet wegkrijgt. 


We kijken even elkaars foto's waaruit blijkt dat Pieter als digiscoper ongeveer mijn talent als fotograaf heeft: Wat een onscherpte...... We kunnen er om lachen. Voor de critici: hangend in een slootkant, met zware spullen, een beweeglijk oplettend vogeltje in de Texelse wind fotograferen is niet makkelijk. En dat het waait zie je ook aan de kuif van het model van vandaag.



3 opmerkingen:

Luuk Punt zei

Gefeliciteerd met je nieuwe soort!

Fraaie foto's!

Luuk

Maria zei

Je bent wel een bikkel hoor, geljk met zeebenen weer naar Texel!
En dit Klappie is toch echt een snoepie om te zien, al is het een wolf in schaapskleren.
Gave foto's, prachtig! De meeuw met Franse allure is ook erg grappig. Hopelijk is hij uitgegeten.
groet,
Maria

De Reptons zei

Proficiat, weer eentje van je lijstje weg kunnen strepen! Ondanks alle takken staan ze er mooi scherp op.
groet,