Overzichten vogels en foto's

vrijdag 21 december 2012

Mist


De eerste dag van de vakantie, min of meer gedwongen door een overschot aan verlofdagen. Ouder worden in loondienst heeft ook voordelen! Het is mistig, maar droog. De wandeling rond de plas Breeveld is dan ook meer voor de hond. Lekker baggeren en een frisse neus halen. Koud is het niet, en de schimmen op en rond de plas zijn mysterieus. Het zicht is een meter of vijftig, niet goed genoeg om de hybride Ringsnavel, de Zwarte Zee-eend of de Middelste Zaagbek terug te vinden. 
Ik probeer het vluchtje Ringmussen, Vinken en Kepen te vinden om de IJsgors of de Barmsijs daaruit te halen. Het is anderen eerder gelukt, dus waarom niet?
Ik vind de groep vlot, en ontdek een vogeltje met een roze borst. Lastig met de mist, maar het lijkt mij een Kneu...  Ook de Leeuweriken laten zich niet zien, maar dat is niet raar met dit weer waaruit soms onverwachte beelden opdoemen.




Ik vermaak me prima met dit weer. Het is meer de sfeer dan het vogelen. Tot een Kwikstaart in de verte mijn aandacht trekt: ik zie geel terwijl ik tot nu toe alleen Witte Kwikken heb gezien hier. Met de hond aan de voet sluip ik het vogeltje achterna dat sluiks in de begroeiing van de plas wandelt. Het kost ook wel een half uurtje voordat ik een vrij schot heb, wat natuurlijk niet een fotografisch hoogtepunt oplevert, maar daar ging het nu even niet om.


Even lijkt het zonnetje de strijd met de mist te winnen, wat gelijk weer een heel nieuw licht oplevert. Maar het water wint. Ik laad de hond in (morgen de auto maar weer schoonmaken) en ga aan de koffie.


Ondanks alle voorspellingen: we leven nog! Maar, doe voorzichtig met dit weer!


2 opmerkingen:

Maria zei

Hoi Paul,
Wat een fantastische mistfoto's.Lekker sfeertje (spooky)De grote gele kwik is een leuke verrassing. Ik kon gauw die kant op voor o.a. die hybride ringsnavel. Als het zonnetje erbij komt.De ijsgors en de barmsjs heb ik ook nog nooit kunnen platen, dus reden genoeg!
groet,
Maria

Peter van de Beek zei

Leuke blog en ondanks de mist toch nog leuke fotos gemaakt.Mooi sfeertje gecreerd. Zo zie je maar dat je eigenlijk altijd naar buiten kunt.
Ik ga deze blog wel volgen.
Ik zou het ook leuk vinden als je eens op mijn blog zou kijken. Een iets andere insteek omdat ik de vogelfotos combineer met informatie.

groet,

peter van de beek
www.vogelskijkenmetpeter.blogspot.nl