Overzichten vogels en foto's

zondag 6 januari 2013

Amazonica

De vakantie is voorbij, en niet opgegaan aan te veel vogelen. Het is dicht bij mij staande vogelaars opgevallen dat ik niet veel op pad ben geweest. De tijd is besteed aan de kikkerbak.




Het was natuurlijk een prachtige plantenbak, de vorige versie maar het was niet echt een goede habitat voor de Ranitomeya ventrimaculata amazonica, een klein tropisch pijlgifkikkertje. Dus ben ik opnieuw begonnen met purschuim, twee componenten hars en cocospoeder. Pomp inbouwen, LED-licht, timers, sproeiers, watervalletje. Bromelia's zoeken, lianen vinden en wachten tot het allemaal uitgedampt was.


En dan op zoek naar de kikkers. Zoveel prachtige soorten! Dus goed oriënteren, onder andere op dè gifkikkersite van Nederland. Uiteindelijk weet ik twee dames op te halen in Nijmegen, en nog drie jongere dieren in Ede, hopelijk twee mannen en nog een vrouwtje.

En dat is dan toch weer een heel ander onderwerp om voor te gaan zitten, letterlijk en figuurlijk. Met de macrolens speuren naar de kikkertjes die ik -moest van de kenners- voldoende schuilplaatsen bied in de bak. Ik vind ze fascinerend mooi, maar zal op dit blog er verder niet te veel aandacht aan besteden.....tenzij er weer eens een soort bijkomt of er andere vermeldenswaardige ontwikkelingen zijn.



Eén van de volwassen dames, een "Rode Ventri"







4 opmerkingen:

Marianne De Vogelkijker zei

Ze zijn wel heel mooi van kleur hoor. Echt prachtig. Dit is ook een mooie hobby, doet vast vooral veel deugd bij de rest van het gezin...;-).

Kijk overigens even naar je tekst, die verschijnt gedeeltelijk in witte balkjes en is gedeeltelijk grijs op grijs en daardoor bijna onleesbaar. Is de afgelopen week ook al bij iemand anders gebeurd, probleempje van blogspot misschien?

Groetjes,
Marianne

PW Fotografie zei

Ik weet het niet, maar kijk er nog even naar....

PW Fotografie zei

opgelost, geen idee wat er fout is gegaan....

Maria zei

Gave kikkertjes, gave bak en gave foto's!
Nu maar binnen voor de bak gaan zitten en kijken.
Heel veel plezier ermee.
groetjes
Maria