Overzichten vogels en foto's

woensdag 16 januari 2013

Valkje

Lekker winters weer, een graadje of vier onder nul en een strak zonnetje. Reden genoeg om mijn thuiswerkdag om te ruilen voor een vrije dag.


Ik klus wat aan mijn kikkerbak en moet toch even naar Montfoort, en dan is het maar een klein stukje naar de Lek bij Lopik. Daar is een Roodhalsgans gezien.

Ik vind wel een enorme groep ganzen, maar de Roodhals zit er niet in. Telkens komen nieuwe ganzen aan, zodat ik toch lange tijd blijf. Zonder het gewenste resultaat, maar toch prachtig op zo'n dag.



Ik laat de ganzen voor wat ze zijn: Grauw, Kol en Brand. Vlakbij Jaarsveld kijk ik uit naar een Torenvalk die ik ooit op een paar meter afstand kon vastleggen. Die zit er nu niet, maar als ik het dorpje doorrijd, vliegt een Valk een boom in. Ik stop en maak een serie, op een meter of vijftig.




Een vogeltocht is niet compleet zonder Torenvalk! Toch ga ik nog even langs de Natuurplas Breedveld in de hoop een Roerdomp op het ijs te vinden. Die zit er ook wel, maar ver weg onooglijk in de kant. Het is al wel een lastige tijd voor de reigers aan het worden: aan de noordkant vind ik zes Grote Zilverreigers, duidelijk in de war door het weer. Het is nog niet makkelijk om in tegenlicht in de sneeuw een witte vogel te fotograferen, maar het tafereel is de moeite waard. Net als de zo gewone Smienten die nu ook overdag op de kant komen om wat gras te plukken.



Zo vaak is het niet zo winters, en zo wordt iets heel gewoons toch bijzonder. En het kan nog even, begrijp ik van Peter Timofeeff. Doen hoor!

Ondertussen heb ik een uitnodiging om op zaterdag 26 januari met een boot op expeditie te gaan vanuit IJmuiden. Op zoek naar een Papegaaiduiker en Bultruggen. Daar zie ik naar uit!

1 opmerking:

Maria zei

Mooi die hazen zo in de sneeuw, super mooi de Gr. Zilverreigers in de sneeuw! En lekker in het zonnetje die Torenvalk. Van de smienten word ik ook al vrolijk! Veel plezier op de 26e. ik verheug me nu al op je foto's.
groet,
Maria