Overzichten vogels en foto's

zondag 21 juli 2013

Brabants geheim

Dit bericht is van gisteren; meestal zijn mijn berichten vrij actueel, maar deze keer kan het niet anders.....

Het is al na de middag als ik Gert Vonk oppik op de carpool in Woerden. Het zonnetje breekt door en dus doen we wat we al een poosje van plan waren: we gaan in deze vogelloze tijd op zoek naar de Grote Weerschijnvlinder. In Udenhout, Brabant.

In de ochtend krijg ik van Rick Schonewille het bericht dat hij op die plek is, en dat het "ruk" is. Maar, hij heeft wel het Pimpernelblauwtje gezien! Op een andere plek. Een plek die op Waarneming.nl consequent wordt verborgen. Het is dus een geheime plek waar een vlindertje met een sprookjesachtige naam woont. Dat is wel heel aantrekkelijk, en dus gaan we daarheen....

We moeten wat keuzes maken als we op de plek zijn. Simpele keuzes: rechts of links, macro, zoom of telelens. Je begrijpt het al, en na een prachtige wandeling linksaf, bel ik Rick nog even om de weg te vragen. We vinden namelijk heel veel en mooie Oranje Zandoogjes, maar blauw is er niet. "Rechtsaf" is het antwoord, en dat doen we.

Dan wordt het raar. We treffen een beheerder van het gebied die ons trots de weg wijst. Op de geheime plek staat een enorm bord waarop uitgebreid wordt uitgelegd dat en waarom hier de Pimpernelblauwtjes zitten. Vol trots, terecht. Maar geheim, nou nee.....

Je mag het veld waarin de Grote Pimpernel is uitgezet, de waardplant voor het blauwtje, niet in. De veldjes ernaast mag je wel op en dat levert genoeg materiaal voor foto's van het fragiele vlindertje dat druk is met paren en eieren leggen. Ik vertrek met groene knieën (niet van het macro-en, ik struikel over een draadje). Met een bak foto's. Het is dan al etenstijd.



Eierleggend Pimpernelblauwtje


Zuringspanner 
De bovenkant is wel blauw
Landkaartje
Paring
Een hint
Dus bellen Gert en ik even naar huis: het wordt wat later, want we willen graag nog die Weerschijnvlinder doen. En dat doen we. Bij Udenhout, in het gebied Brand, wandelen we het eikenbos in. Prachtige plek! Voor Gert is het nieuwe soorten scoren: We vinden precies één Weerschijnvlinder die hoog in de bomen blijft, stoeiend met Eikenpages (nieuwe fotosoort voor mij), de Kleine Ijsvogelvlinder en de Zwartsprietdikkop. Na vrijdag voor mij niet nieuw meer, zo snel kan het gaan. In een stroompje treffen we Weidebeekjuffers, altijd mooi. En Rob Martens, ook mooi.......

Nieuw op de foto: Eikenpage
Kleine IJsvogelvlinder
Koevinkje
Citroenvlinder
Weidebeekjuffer
Ook mooi.......?
Rob loopt hier rond om de Zwarte Ooievaar te zien die in dit gebied is gemeld. Sowieso gezellig, en opeens zijn we van vlinderaars weer vogelaars. We pakken bij toeval nog een Middelste Bonte Specht mee, leuk. En het is Gert die de Ooievaar vindt, naast een Ree bij een poeltje. We maken plaatjes in de schemering, en een stel luchtballonnen jaagt de dieren weg. Net op tijd dus.

Jonge Zwarte ooievaar
Ree
Nou ja...op tijd...... Het is donker als ik thuis kom. Een middagje vlinderen is blijkbaar ook zo boeiend dat je de tijd zo maar vergeet.





3 opmerkingen:

Maria zei

Wat een topdag! Bofkont! En weer nieuwe vlindersoorten,en zo onwaarschijnlijk mooi.
Dat kan ik nu met die mooie platen van meegenieten. Goed gezelschap (3 paar ogen zien veel, en een hartstikke leuke foto van hen) en ook nog vogelen het kan niet op!
Een latertje en groene knieën, maar dan heb je ook wat.
groet,
Maria
(niet jaloers...hoewel)

Huib zei

Mooie foto's Paul !!!

Marianne De Vogelkijker zei

Paul,

Wat hadden jullie een prachtige soorten (ik ga voor die ....., ehh zwarte ooievaar). En de rest, heel gaaf en leuk dat jullie het allemaal gevonden hebben. Toen jullie vertrokken van huis, gingen wij richting huis,dom dom dom. Je vlinderlijst gaat lekker dit seizoen!

Groetjes,
Marianne