Overzichten vogels en foto's

zaterdag 6 juli 2013

Kuiten

Omdat mijn oudste vandaag moet werken in Anna Paulowna, vogelen Gert Vonk en ik vandaag in de kop van Noord Holland. Nou ja, vogelen.... Het is wat magertjes met de vogels als we het Zwanenwater onder Callantsoog doorlopen. Gert heeft ons een ander doel gegeven: de Duinparelmoervlinder.

Het is dus uitdagend onder het heerlijke zonnetje want we hebben allebei ongeveer geen verstand van vlinders. Dus jagen we alle Blauwtjes na tussen het Moerasrolklaver en de Orchis, zien tientallen Hooibeestjes aan voor iets anders maar treffen wel een Parelmoervlinder! Een voorbijganger -waarvan wij inschatten dat hij wel verstand heeft van vlinders- houdt het op een Kleine Parelmoervlinder.


Met het boek erbij houden wij deze prachtig oranje vlinder toch op de duinparelmoervlinder, al hebben we het hele kleine zwarte stipje op de buitenkant van de vleugel niet op de foto.

Er vliegt van alles, aan insecten dan. Ik ben een poosje bezig met een nachtvlindertje dat roze en geel naar mij zit te kijken. Ik schuifel dichterbij en gebruik de macro voor een foto. Ook hier brengt een boek uitkomst: de Klein Avondrood, of toch een Zuringspanner? Ik houd het op de laatste.


We wandelen een paar uur door het gebied, tussen de Grasmussen en Boompiepers. Het gebied ligt en mooi bij, met velden Veenpluis en veel Orchideeën.


Alleen die ontsierende kuiten, hè.....


Geen opmerkingen: