Overzichten vogels en foto's

woensdag 30 oktober 2013

Nieuwtje tussendoor

Tussen mijn afspraken in Rotterdam rijd ik even heen en weer naar de Prinses Maximaweg om een nieuwe soort binnen te tikken die al een paar dagen daar rondhupt: de Izabeltapuit.

De verschillen met de gewone Tapuit zijn subtiel. De vogel toont lichter, bruin waar de gewone grijzer is, en mist wat contrast. Daarom is het zonnige weer een handicap: door het felle licht komen harde contrasten weer makkelijk terug.
Izabeltapuit




Gewone Tapuit















Het vogeltje is makkelijk te vinden, samen met twee gewone Tapuiten waardoor het onderscheid ook eenvoudiger is. Daarbij is het dier redelijk benaderbaar tot op een meter of tien zodat een fijne plaat ook wel lukt. Ik stap na een kwartiertje weer in de auto voor de volgende afspraak, een nieuwe soort rijker. Leuk!






4 opmerkingen:

Maria zei

Gefeliciteerd met je nieuwe soort. Het is een schoonheid!
Lekker dat je er dichtbij kon komen, mooie foto's geworden!
groet
Maria

Anoniem zei

Geweldig Paul; prachtige platen. Gefeliciteerd met je nieuwe soort. Ik ga morgen ook effe kijken en misschien zie ik die alpengierzwaluw ook nog.
Vriendelijke groet.
Frans van Antwerpen

Marianne De Vogelkijker zei

Ouwe twitchert, mooie plaatjes! Fijn als ze voor de verandering eens lekker te benaderen zijn. Maar een kwartiertje.... Paul, dan kun je toch niet echt genĂ­eten van zo'n mooi vogeltje.

Groetjes,
Marianne

PW Fotografie zei

Het leven is soms keihard......