Overzichten vogels en foto's

vrijdag 29 november 2013

Nieuws

De afgelopen week zijn "wij" vogelaars veel in het nieuws geweest om de Sperweruil. Van volslagen idioot tot een beetje gek, fanatiek, enthousiast en meer van dit soort termen las ik in de kranten, hoorde ik op televisie tot in het NOS-journaal toe. Met fraaie platen gelardeerd. En ik zag de uil alleen in het donker.

Dus ben ik blij met mijn contract waardoor ik vaak doordeweeks een dag vrij heb, al valt die dag nu pas op vrijdag. Een sombere vrijdag. Maar natuurlijk ga ik nog eens naar Zwolle!

De Sperweruil is nog steeds een publiekstrekker. Als ik aankom staat er al een man of veertig te kijken naar de uil die in een boom zit, soms even opschuift en permanent op zoek is naar beweging op de grond. Af en toe kijkt hij ons streng aan waarbij ik het "Mona Lisa-gevoel" heb: ook die lijkt je direct aan te kijken.

Ik maak ruim vierhonderd foto's. De uil staat er van alle kanten op, en thuis ben ik nog een uur of wat bezig het sombere weer en het tegenlicht uit de foto's te halen. Ik houd er maar een paar over die toonbaar zijn. En dus is de missie geslaagd!










Ik ben al ingestapt als de uil plots uit de boom vliegt. Ik mis het moment waarop de uil een muis slaat, maar ben weer paraat als de muis op het bouwterrein wordt verslonden. Vlak voor de regen….ik kan weer naar huis. Wat een prachtig beestje: de Sperweruil!


2 opmerkingen:

Maria zei

Ha Paul, grandioos!
Gelukkig kon je nu nog foto's maken. Super mooi en zelfs in het vogelboek staat : heeft een strenge blik!
Prachtfoto's en een feest van herkenning want ik was er dinsdag.
groetjes
Maria

Anoniem zei

Een prachtige serie foto's van de sperweruil. Die 6e foto, met zijn kopje scheef, vind ik hartverwarmend. Gefeliciteerd met je schitterende foto's op je blog. Frans van Antwerpen