Overzichten vogels en foto's

zondag 29 december 2013

Lijstjes

Heerlijk weer tijdens deze donkere dagen! Gisteren dus maar op pad naar het Natuurontwikkelingsgebied Polsbroekerdam om samen met de hond een paar uur te baggeren. Ik hoop daar een paar vogels aan mijn regiojaarlijst toe te voegen, wat uiteindelijk niet lukt. Maar ach, met dit weer….. De Staartmees en de Matkop komen mooi uit tegen de strakblauwe lucht.



Vandaag valt er niks te scoren voor mij. Wel voor Gert Vonk die de afgelopen week in Oostenrijk was om te skiën (met 16 graden boven nul niet echt geweldig…) en dus de Dwerguil miste. Op naar Lettele dus om het uiltje in het licht te bekijken en Gert een LIFER te bezorgen.

We zijn niet alleen: een mannetje of vijftig zoekt het bos af naar de uil die zo onvoorspelbaar is gebleken. En die zo klein is. We krijgen eerst een leuke show van een stuk of tien Zwarte Mezen die vlak aan het pad naar eten zoeken. Nooit eerder zag ik zoveel van deze Meesjes zo dichtbij.


Ondanks de zon is het licht in het bos best lastig. Daarbij is mijn trouwe "vaste" 400 millimeter nog altijd in reparatie en dan blijkt toch wel het verschil in scherpte en lichtsterkte nu ik de zoomlens moet gebruiken. Bij de meer beweeglijke soorten levert dat echt mindere resultaten dan ik graag wil.

Gelukkig komt het Dwerguiltje in beeld; eerst op grote afstand, later wat dichterbij hoog in een boom. Ook dat geeft problemen tegen de heldere lucht zodat de nabewerking wat tijd vraagt. Maar het beestje zit tenminste stil zodat een langere sluitertijd mogelijk is. Al met al een veel betere foto dan die van vorige week (al was het toen één van de betere foto's waarnaar meer dan 3000 mensen hebben gekeken).

Het beestje kijkt redelijk kwaad om zich heen maar blijft deze keer gelukkig een poosje zitten. En eindelijk komen de ogen ook op de plaat. 
Het gerucht gaat dat de vogel een hol heeft om zich te verstoppen zodat we mogelijk lange tijd van de aanwezigheid van deze in Nederland zeer zeldzame soort kunnen genieten. 






Gert en ik doen nog een rondje door het bos waarbij we Kuifmezen, Glanskoppen, Matkoppen, Boomklevers, Goudhaantjes, Vinken, Kepen, Staartmezen en meer van dat soort spul voor de kijker krijgen.
Een wat rossige Boomkruiper vraagt wat meer aandacht: de lange teennagel, de witte buik en het "trapje" op de vleugel lijken te wijzen op een Taiga- of Kortsnavelboomkruiper. Maar heel zeker wordt het niet. Misschien dat de helpers op Waarneming er wat van willen vinden….

Gert en ik rijden terug naar Utrecht om Gerts eerste plaats op de jaarlijst voor de regio veilig te stellen: de Partijzen bij Utrecht zijn nieuw voor Gert zijn lijst. Precies op de plek waar ik ze eerder al zag, zitten twaalf van de prachtige vogels in het zonnetje. Waarmee Gert nu vier soorten voor staat op de regiolijst voor het jaar 2013….. Vier meer dan ik……
Nog twee dagen voordat de eindbalans kan worden opgemaakt.




4 opmerkingen:

Maria zei

Ja, ja, lijstjes!
En oh wat heb je mooie soorten gezien Die zwarte mezen!!! (had mijn 200e soort van dit jaar kunnen zijn)
Ik blijf steken op 199! De patrijzen, jammer dat ik het niet eerder gezien heb. Gewoon soort, maar ik heb er iets mee.
De Dwerguil: Wat een topper! Hele mooie foto's . schitterend.(er staat ergens een foto op WN met de uil vanuit een rond gat!, nest?)
Ben benieuwd hoe hoog jij en Gert komen dit jaar.
groetjes
Maria

Anoniem zei

Tja beste broer,
Ik kan weer eens niet communiceren via dat vermaledijde blogspot, dus maar een ordinaire mail over een ernstig feit. Je foto's kunnen doorgaans wel door de beugel, je beheersing van de Nederlandse taal daarentegen is van een treurig gehalte. Dat Gert Vonk op wintersport ("sport"?) gaat, is tot daar aan toe. Maar dat hij daardoor een uil mistte???
Arme Gert, arme uil. Gelukkig is de mist op je foto's niet te zien.
Welaan. Ik wens je een mooie jaarwisseling toe, met veel witstuitbarmsijs op het menu. En nog bedankt voor die treurige foto van mijn persoonlijkheid op je blog. Onze vaste goudvink hing gisteren in de pinda's in de achtertuin. Mooi man.
Groet de meisjes van mij, en vergeet mijn verjaardag niet in 2014.
Gerrit

PW Fotografie zei

Dank voor je reactie! Je ziet:ik plaats alles! Die enorme fout ga ik natuurlijk herstellen, net als die dubbele spatie in de vierde alinea. Tip; vier je verjaardag twee dagen eerder, dan kom ik op de koffie (die je dan door Hans kan laten betalen!).

Huib zei

Mooi foto's van zo'n klein uiltje, leuke soort.
Ik ben al blij als ik dat 'spul' in beeld krijg.
veilige jaarwisseling en groeten
Huib