Overzichten vogels en foto's

vrijdag 10 januari 2014

Valkjes

Nieuwe regels op mijn werk: ik moet ten minste een halve dag in de week niet werken… Nou ja, goed dan: na mijn afspraken in Rotterdam rijd ik door naar de Tweede Maasvlakte om rovers te zoeken. De Arendbuizerd zit er nu al maanden en lijkt dan niet bijzonder meer, maar is het natuurlijk wel.

Ik vind de Arendbuizerd in de verte, en die wordt nog altijd lastig gevallen door de gewone Buizerds en een Ruigpootbuizerd die er ook zijn. Makkelijk om te vergelijken want de zuiderling is een stuk groter. Helaas is de plaat matig.

Ik rijd even door naar het eind van de Maasvlakte, naar Slag De Beer. Op die plek veel fotografen, maar die blijken daar te staan omdat een bijzonder schip binnenkomt. Ook een hobby…..
In het water ontdek ik een Kuifaalscholver, in dit geval herkenbaar aan de manier waarop hij duikt: met een sprongetje. Ik zet 'm even op onzeker omdat er geen kuif op het stijle voorhoofd zit. Al snel wordt echter duidelijk dat het de zeldzamer neef van de Aalscholver is.




Dan nog maar even terug naar de Slufter. Langs de dijk een stuk of zes jagende Torenvalkjes. Zoals je weet, ik rijd daar niet aan voorbij. Plaatjes maken dus en dat lukt prima met het zonnetje in de rug.







Als ik over de Slufter kijk vliegt er plots een valkje door mijn beeld. Smelleken! Ik neem een sprintje met de auto naar de plek waar de kleine valk is geland en ik krijg het beestje op een meter of veertig mooi voor de lens. Deze past prima bij de ambitie van dit jaar want ik had slechts hele matige foto's van deze soort.




Fijn dus, die verplichte vrije tijd!

3 opmerkingen:

Maria zei

Narigheid hoor, zo'n extra vrij dagdeel ;-(
Bij de mooie foto''s van de Torenvalk dacht ik, waarom heb je het niet gefilmd, niet overwogen?
De Smelleken is natuurlijk grandioos. en ff de Ruigpoot en de Arendbuizerd is ook niet verkeerd. Idd wat moet je met die extra tijd....
groet,
Maria

Marianne De Vogelkijker zei

Gaaf, een smelleken, leuke fotosoort en zeker lang niet gemakkelijk om er op te krijgen!

Groetjes,
Marianne

Anoniem zei

Leuk die geringde Kuifaalscholver. Toevallig hebben wij vandaag deze vogel gezien en heb even de ringgegevens opgezocht: blijkt geringd te zijn op de Farne Islands. Zie meer informatie mijn weblog van vandaag: http://robertbirding.wordpress.com/2014/02/23/buizerds/
Misschien heb je de ouders wel gezien tijdens je Papegaaiduikertocht twee jaar geleden...
Groet,