Overzichten vogels en foto's

woensdag 1 januari 2014

Witbandje

Na een kort nachtje laat ik ons door het vuurwerk geplaagde hondje uit en bekijk de waarnemingen op de site. Het is de tijd om de plannen voor het komende jaar te maken, en ik besluit mijzelf twee doelen te stellen: de ontbrekende fotosoorten oplossen en de regiojaarlijst. De laatste is ingegeven door Rick Schonewille die blijkbaar wel van een beetje competitie houdt. Afgelopen jaar wist ik (zonder er bewust veel moeite voor te doen) hem voor het eerst in jaren een keer voor te blijven op die lijst die is "gewonnen" door vriend Gert Vonk.

Tijdens mijn rondje met Russel voer ik dus alles in op Waarneming.nl, tot de Spreeuw en de Huismus toe. Je kunt maar beginnen…. De eerste vogel waar ik me goed bij voel is de Steenuil die als altijd in mijn buurt onder een dakje zit.

Gewone Kruisbek, man
Dan gelijk maar doel Fotosoorten oppakken: ik rijd naar Maarn waar gisteren plots twee Witbandkruisbekken zijn gezien. Eerder reed ik voor die soort naar Groningen, en dit scheelt dus een heel eind. Ter plekke kom ik Joost de Jong en Reinder Genuït tegen die het dier een paar minuten voordat ik aankom nog mooi in beeld hebben gehad. Ik struin wat door het bos, genietend van de geluidjes van een grote groep Sijzen en steeds maar overvliegende "gewone" Kruisbekken. Als ik terugkom op de plek waar de Witband moet zitten is ook de familie Van Der Meer gearriveerd. Terwijl we de Beste Wensen uitwisselen, komt het vrouwtje van de Witbandkruisbek in beeld, even later gevolgd door het prachtig rode mannetje. Het moet van enige afstand, maar het mannetje komt even op een uitstekende tak in de zoeker: Foto!

Links een vrouwtje Kruisbel, rechts de Witbandkruisbek man
Witband man, achter een takje (Grrrrr)
Links een gewone man, rechts de Witband man.
Ik heb er nog wel een stel te gaan, maar het begin is in elk geval lekker. Een paar weken geleden zag ik de Witbandkruisbek voor het eerst, en nu ook op de foto.
Op de terugweg rijd ik nog een stukje regio door, maar dat levert nog geen "rode soorten" op. Ach….het jaar is nog lang!

Twee van de vier Kleine Zwanen in de regio

1 opmerking:

Maria zei

Chic begin van het nieuwe vogeljaar!
groet,
Maria