Overzichten vogels en foto's

woensdag 12 maart 2014

Ringetje

Ver weg, in Zeeland
In het kader van de verbeteringen die ik mij heb voorgenomen rijd ik vanmiddag even naar Vlaardingen. In de plas van de Broekpolder ligt een Ringsnaveleend. Geen nieuwe soort voor mij, maar wel één die ik heel slecht op de foto had.

Aangekomen blijkt het nog een hele tippel naar de plas, en het terrein is fijn aan pulp gelopen door een kudde Schotten die ook nog eens met kalfjes mij de weg verspert. Nou ben ik niet bang voor koeien, maar ik weet wel dat je een beetje moet oppassen als de kleintjes erbij zijn.


Toch een leuk tafereel. Bij de plas tref ik een klein groepje vogelaars. De eend is in beeld maar ligt ver weg onder een boompje die midden in het water staat. En hij slaapt. Dan lijkt zo'n Ringsnaveleend toch erg op een Kuifeend…..

Gelukkig is er in deze tijd geregeld hommeles, en de eend moet noodgedwongen af en toe de kop oprichten en een paar meter zwemmen. Ik gebruik die spaarzame momenten om de camera te laten ratelen. Op deze afstand en uit de hand is dat een gok, maar er zitten een paar herkenbare plaatjes tussen. Niet geweldig, maar wel een verbetering. En de ring op de snavel is zichtbaar…...





De eend gaat weer onder de boom liggen met de kop in de veren. Ik wandel rustig terug langs de kudde die mij negeert.


2 opmerkingen:

Maria zei

Je foto's van de Schotten zijn het leukst vooral de laatste, briljant. De Ringsnavel.....bewijsplaatjes (voor jouw niveau dan) maar binnen is binnen en heel goed herkenbaar. Goed weekend
Maria

Marianne De Vogelkijker zei

Ik dacht even dat je een ringetje om z'n poot bedoelde...... Maar dat is nog niet vastgelegd zie ik. De Koeien zijn schattig, vooral natuurlijk die met dat lieve kalfje. Daar houden jouw meisjes van!

Fijne zondag,
Marianne