Overzichten vogels en foto's

woensdag 26 maart 2014

Zoeken maar!

De NSS zit erop. Na twee spannende dagen mag ik ontspannen, vind ik. In afwachting van de melding van de Witstuitbarmsijs bij Landsmeer rijd ik even naar Twaalfmorgen. Daar vliegt een Smelleken rond.


Ik vind verschillende rovers, maar de kleine valk zie ik niet. Dit stuk polder naast de plassen is wel een festijn van weidevogels die druk bezig zijn het voorjaar te vieren.

In de middag toch even naar Landsmeer, al geven de meldingen niet heel veel hoop. Ik ontmoet Pascal Wink die al een paar uur zoekt, en de bijzondere Barmsijs niet heeft gezien. Samen lopen we nog een ronde, waarna Pascal huiswaarts gaat. Ik blijf een poosje rondhangen met een stuk of tien anderen, maar het blijft rustig in de bomen, zeker als er dan ook nog een paar buien vallen.
Ik loop met een boog terug richting de auto -mijn schoonvader is jarig dus ik moet op tijd aan de dis- als ik een groepje Barmsijzen tref. Ik roep Frank Oling erbij, want met zo'n bijzondere en lastige soort kan ik alle hulp gebruiken. Samen zoeken we de groep af en vinden een exemplaar met nauwelijks flankstrepen en een lichte onderkant. Dát is de nieuwe soort voor mijn lijst!

Effen witte stuit
Streepjes op de onderkant. 
Ik maak voor de zekerheid van de zichtbare vogels plaatjes, en thuis blijkt dan ook de diversiteit. De Grote Barmsijzen zijn lekker gestreept en hebben allemaal streepjes op de stuit. Dat maakt de Witstuit zekerder! Uiteindelijk tref ik ook nog een vogel die al lekker in het zomerkleed zit: mooi roze met een rode pet. Prachtige vogeltjes!




1 opmerking:

Oscar en Jolanda Balm zei

Wij waren net ter plaatse en hielden rekening met lang wachten/zoeken toen we jouw melding van 10 minuten eerder op waarneming zagen.
Na een snelle wandeling van een kleine kilometer konden we hem min of meer zo maar intikken.

Bedankt voor het voorwerk :)