Overzichten vogels en foto's

maandag 14 april 2014

Nachtegaal

In het kader van "daar moet ik nog eens een plaatje van maken" staat de Nachtegaal al jaren op mijn lijstje. Steeds is het wonderlijk als je het idee hebt een paar meter van dit zangertje af te zijn, en hij blijkt maar niet te vinden. Laat staan te fotograferen.

Vanavond laat ik de hond uit in de Reeuwijkse Hout. Meteen als ik het park in loop hoor ik twee Nachtegalen tegen elkaar op zingen. Het kost een half uurtje zoeken en een nat pak van een enorme bui, maar uiteindelijk vind ik de vogel diep in het struikgewas. Dan snel de camera op handbediening want de takken leiden de focus te veel af. En zo lukt het eindelijk een plaatje te maken van dit verstoppertje.




Ik heb snel even contact met Gert Vonk -het is zijn achtertuin- die komt meegenieten van de zang. Een Zwartkop komt de boel verstoren wat de Nachtegaal niet bevalt. Bij het ruziƫn komt de Nachtegaal even vrij te zitten waarvan ik dankbaar gebruik maak. Door het licht is de sluitertijd te langzaam voor de zingende ondersnavel, maar ik zit er niet mee. Eindelijk een Nachtegaal op de plaat!





3 opmerkingen:

Huib zei

Mooi resultaat. Heb dit beestje nog nooit gezien.
Zal er naar uit kijken.
groeten Huib

Maria zei

Mooi!
Een foto van de Nachtegaal is al heel bijzonder, jij een hele serie en vrij zittend!!!
De Noordse bij de Hogekampse plas, bleek ook een "gewone" te zijn.
groetjes,
Maria

John eos shooter zei

Mooie waarneming Paul!