Overzichten vogels en foto's

vrijdag 16 mei 2014

Ruygeborg

Ik ontdek zelden een nieuwe soort. Meestal rijd ik achter een melding van iemand anders aan. Vandaag ook: Martijn de Jong meldde gisteren een Witwangstern (potentieel nummer 177….) en twee Steltkluten bij Nieuwkoop. Ik waag het erop.


Achterin het gebied Ruygeborg vang ik de Steltkluten en de Zwarte Ibis in één beeld. Alsof je op Lesbos bent. Alle vogels zitten wel vrij ver weg, en het beeld bibbert al van de warmte. Maar toch!





Bij het rondzoeken vind ik op een andere plek nog twee Steltkluten. Even verwarring, want ik had niets zien vliegen. En dat klopt: er zitten vier van die gracieuze langpoten in dit stuk, waarvan twee lijken te nestelen.


Het gebied wemelt van de Tureluurs, en vier Bontbekplevieren gaan leuk op de foto. Een stel Gele Kwikstaarten -die zie ik ook niet zo vaak- wippen onrustig door het gras.



Ik doe nog een rondje Groene Jonker in de hoop daar nog wat Sterns te zien. Maar dat is niet zo. Een overvliegende Zwartkopmeeuw maakt de wandeling (wat een weertje!!!) de moeite waard.




1 opmerking:

Maria zei

Met wat vrije dagen in het verschiet, geef je me hierbij een mooie tip! De Steltkluten staan ook nog niet op mijn jaarlijstje. En ik snap dat ze ver weg zitten, maar toch mooi herkenbaar. De Zwarte Ibis (vast dezelfde als van Nieuwkoop, die we samen nog zagen) staat er leuk op met die koe erachter. Een blijvertje? Ik ga het al bijna gewoon vinden, als ik er een zie. Moet niet gekker worden!.Gele kwikken zien is op de een of andere manier toch een feestje!
groetjes, Maria